Kesä on edelleen kirkkohäiden kuuminta aikaa

Espoon suosituin vihkikirkko on Espoon tuomiokirkko. Tänä kesänä yli viisisataa vuotta vanhassa kivikirkossa astelee alttarille viitisenkymmentä hääparia.

Kuvassa näkyy hääparin jalat. Pari istuu puiston penkillä.

Heinä-elokuun lauantait ovat suosituimpia hääpäiviä. Kuva: Shutterstock.

– Ihmiset ovat olleet iloisia, kun rajoitukset ovat ohi ja on vihdoin päästy juhlimaan. Keväällä tunnelma oli paljon varovaisempi, kertoo pastori Piia Ahtee Leppävaaran seurakunnasta.

Kesälauantai pitää pintansa ykköshääpäivänä

Enemmistö espoolaisista hääpareista menee naimisiin nimenomaan kesä-elokuussa. Suosituin vihkipäivä on heinä-elokuun lauantai, mutta myös syyskuun häiden määrä on kasvanut.

Tämän kesän suosituimpia päiviä ovat lauantait 23.7., 6.8. ja 27.8. Kunakin päivänä Espoon tuomiokirkossa vihitään viisi hääparia. Yhteensä kesä–elokuun aikana Espoon kirkoissa ja kappeleissa vihitään 148 paria ja avioliittoon siunaamisia on 37.

Espoon tuomiokirkko on suosituin vihkikirkko Espoossa. Kuva: Jukka Granström.

Häät ovat pienentyneet ja marsseissa kuuluu elokuvamusiikki

Espoon tuomiokirkon pastori Sami Marten mukaan kirkkohäiden konsepti on säilynyt melko samana. Isoimmat muutokset liittyvät häiden vierasmäärään ja musiikkiin.

– Nykyään hääparit haluavat kutsua juhlaan merkitykselliset ja läheiset ihmiset. Kaukaisia sukulaisia tai ystäviä ei kutsua mukaan vain muodon vuoksi tai koska niin on ollut tapana, toteaa Marte.

Kesähäitä järjestetään kirkkojen ja kappelien lisäksi pihalla, luonnossa ja kartanoissa. Marten mukaan kirkkotila on edelleen yleisin valinta kirkollista vihkimistä toivovilta pareilta.

– Loppujen lopuksi kirkkohäät on se konsepti, jota kirkollista vihkimistä toivat parit haluavat. Että on komea kirkko ja morsiuspuku. Musiikkipuolella muutosta on tapahtunut ehkä enemmän. Häämarssiksi pyydetään modernimpia kappeleita kuten pop- ja elokuvamusiikkia Prinsessa Ruususen sijasta.

Parisuhdemallien muutos näkyy vihkitilaisuuden kielessä

Kirkollisia vihkimisiä oli vuonna 2019 kaikista vihkimisistä 41 prosenttia. Avioliittoon vihkimisen kaava on säilynyt muuttumattomana lähes parikymmentä vuotta. Marten mukaan papit soveltavat kuitenkin kaavaa huomioimaan paremmin nykypäivän kielen ja parisuhteiden moninaisuuden.

­– Muokkaan itse usein johdantosanat ja valitsen sellaisen rukouksen, jossa puhutaan puolisoista. Näin kukaan ei takerru sanamuotoihin.

­– Kollegoille on myös tullut heterovihkipareja, joille papin kanta samaa sukupuolta olevien liittoon on niin tärkeä, että he ovat sen vuoksi valinneet papin häihinsä nimenomaan sateenkaaripappien listalta.

Espoon seurakunnissa on tänä keväänä avattu kirkkojen ja kappelien ovia sateenkaarihäille. Espoon tuomiokirkkoseurakunnan, Tapiolan seurakunnan ja Esbo svenska församlingin seurakuntaneuvostot päättivät, että seurakunnan kaikki tilat ovat jatkossa avoimia myös samaa sukupuolta olevien parien vihkimiselle. Esbo svenska församlingin päätös on jo astunut voimaan, mutta Tapiolan ja Espoon tuomiokirkkoseurakunnan päätöksistä on valitettu ja ne ovat vielä käsittelyssä.

Hääyö huipentaa kesän vihkisesongin Espoossa

Kesän 2022 vihkisesonki huipentuu Espoonlahden kirkossa perjantaina 26.8. klo 20–00 vietettävään Hääyöhön. Hääyö-tapahtumaan voi ilmoittautua 18.8. Espoon seurakuntien palvelukeskuksen kautta: p. 09 8050 2601, ma–ti klo 9–15, ke–to klo 9–12, pe suljettu tai varauspalvelut.espoo@evl.fi. Hääyössä vihitään pareja puolen tunnin välein. Juhlavalmistelut on tehty pareille helpoksi kakkutarjoiluista koristeluihin.

Hääyössä riittää, että ilmestyy paikan päälle yhdessä tulevan puolison ja esteettömyystodistusten kanssa. Vihkipappi tutustuu etukäteen hääpariin ja käy heidän kanssaan läpi toimituksen. Espoon tuomiokirkon helmikuisessa Hääyössä alttarille asteli yhteensä 18 paria.

Thu Jul 21 11:58:00 EEST 2022