Espoon tuomiokirkkoon ja Tapiolan kirkkoon voi nyt varata sateenkaarivihkimisen

Viiden Espoon seurakunnan seurakuntaneuvostot ovat käsitelleet kirkkotilojen käyttöä sateenkaarivihkimisissä kevään ja kesän aikana. Neljästä myönteisestä päätöksestä kaksi on nyt voimassa. Näiden seurakuntien kirkkotilat kaikkien vihkiparien käytettävissä.

Espoon keskiaikaisen tuomiokirkon alttari ja penkit ylhäältä parvelta kuvattuna.

Espoon tuomiokirkko on nyt avoinna kaikille vihkipareille. Kuva Jukka Granström

Samaa sukupuolta olevat parit voivat nyt varata vihkitilaisuuden tai avioliiton siunaamisen Esbo svenska församlingin ja Tapiolan seurakunnan kirkkotiloihin eli Espoon tuomiokirkkoon, Tapiolan kirkkoon, Otaniemen kappeliin ja Olars kyrkaan (Esbo svenskan oma toimitila Olarin kirkon yhteydessä). Tilat varataan Espoon seurakuntien palvelukeskuksesta.

Esbo svenska församlingin kirkkoherra Kira Ertman on iloinen siitä, että seurakunta voi nyt palvella espoolaisia aiempaa paremmin ja tasa-arvoisemmin tässä asiassa.

- Minulle tämä on ihmisoikeuskysymys. On tärkeää, että elämän merkkihetkinä ihmiset ovat tervetulleita kirkkoon juuri sellaisina kuin ovat, Kira Ertman sanoo.

Lisätietoja vihkitilaisuuden tai avioliiton siunaamisen varaamisesta käytännössä

Asian käsittely seurakunnissa

Leppävaaran seurakuntaneuvosto päätti 30.8. kokouksessaan avata kirkkotilat äänin 11–6. Päätös ei ole vielä lainvoimainen. Tuomiokirkkoseurakunnan toukokuisesta päätöksestä on valitettu hallinto-oikeuteen, minkä vuoksi päätöstä ei ole laitettu täytäntöön. Myös Tapiolan seurakuntaneuvoston päätöksestä on tehty valitus hallinto-oikeuteen, mutta täytäntöönpanossa on päädytty erilaiseen ratkaisuun. Seurakunnassa toimitaan seurakuntaneuvoston päätöksen mukaisesti ellei hallinto-oikeus aikanaan muuta päätä.

Espoonlahden seurakunnassa seurakuntalaisten aloite tilojen avaamisesta puolestaan kaatui äänestyksessä kesäkuun kokouksessa. Olarin seurakunnassa asia ei ole ollut käsittelyssä.

Asia jakaa seurakuntien päättäjiä ja kaikissa seurakunnissa päätös syntyi äänestyksen jälkeen. Seurakuntaneuvostot eivät voi päättää kirkon avioliittokäsityksestä, mutta niillä on yhdessä kirkkoherran kanssa oikeus päättää siitä, mihin kirkkoja käytetään. Tilojen avaamista koskeva päätös perustuu tähän.

Seurakuntaneuvostojen jäsenet ovat seurakunnan jäseniä, jotka valitaan vaaleilla neljän vuoden välein. Tämän syksyn seurakuntavaaleissa valitaan edustajat vaalikaudelle 2023–2026. Äänioikeus on kaikilla 16 vuotta täyttäneillä seurakunnan jäsenillä.

* muokattu 8.9.2022 klo 13.35. Lisätty tieto siitä, että Tapiolan seurakuntaneuvoston päätöksestä on valitettu hallinto-oikeuteen sekä seurakunnan toimintatavasta. Seurakunnassa toimitaan seurakuntaneuvoston päätöksen mukaisesti ellei hallinto-oikeus aikanaan muuta päätä.

Thu Sep 08 09:00:00 EEST 2022