Tapaa alpakat tuomiokirkonmäellä SyysMatin Markkinoilla

Järjestyksessä 15. SyysMatin Markkinat pidetään la-su 17.–18.9. Espoon tuomiokirkonmäellä. Alueen täyttävät jälleen monenlaiset eläimet, kuten alpakat, ponit, vetokoirat ja kanat, sekä lisäksi melkein 100 tuotteidensa myyjää ja lähes 10 000 markkinavierasta. SyysMatin Markkinat ovat yksi suurimmista ellei suurin kaiken kansan tapahtumista Espoossa joka vuosi.

Kuvassa on lapakoita, jotka kurkottelevat kaulojaan aidan yli ihmisiä kohti.

Markkinoilla voi tavata alpakoita ja muita kotieläimiä. Kuva: Anu Kuru.

Käsitöitä ja satokauden tuotteita tarjoavat markkinakojut ovat avoinna kello 10–16 lauantaina ja klo 11–16 sunnuntaina, ja eri toimintapisteissä on maksutonta ihmeteltävää lapsille ja lapsenmielisille. Alpakoita voi ihmetellä, poneja voi silitellä ja vetokoirat vetävät pienimpiä kärryissä. Seppä takoo esineitä, ja Pitäjäntuvan vieressä voi testata käden vakautta jousiammunnalla. Kokeile kalastusta jokivarressa, tsekkaa kirkon ja urkujen esittelyt, kuuntele historialliset hautausmaakierrokset ja katsele ikoninäyttelyä. Mukana myös aina suosittu keppihevospaja!

Einestä on tarjolla markkinakojuissa ja järjestäjän kahvipisteissä. Enkelikierroksia lapsille, rippikoululauluja, kaarnaveneiden veistämistä. Paikalliset yhdistykset ja järjestöt esittäytyvät. Myös joen toisella puolella sijaitseva Lagstadin kotiseututalo on avoinna. Läheinen Espoon VPK (Itäinen jokitie 1) järjestää omaa ohjelmaa lapsille. Markkinoilla voi nähdä espoolaiseen historiaan liittyviä esityksiä sekä työnäytöksiä.

Markkinoiden lomassa on myös tilaisuus hiljentyä, nauttia keskiaikaisesta musiikista lauantaina klo 16 tuomiokirkossa tai kuunnella tarinoita kirkonmäen, tuomiokirkon ja hautausmaan kiinnostavasta historiasta. Sunnuntaina klo 10 pidetään tuomiokirkossa iloinen musiikillinen perhemessu.

Markkinat ovat historiaan nojaava tapahtuma, jonka avulla espoolaiset voivat tuntea kuuluvansa sukupolvien ketjuun, joka on turvautunut Jumalaan sekä hyvinä että pahoina päivinä.

SyysMatin Markkinat järjestää Espoon tuomiokirkkoseurakunta. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Koko markkina-alue on kävelyaluetta. Markkinakojut ja tapahtumapisteet ovat avoinna lauantaina klo 10–16 ja sunnuntaina klo 11–16.

Osoite on Espoon tuomiokirkonmäki, Kirkkopuisto 5 – Kirkkoranta 2, 02770 Espoo

Mon Sep 12 11:17:58 EEST 2022