Keskustelutilaisuus Lippulaivan kirjastossa: Kuuleeko kukaan nuorta köyhää?

Köyhyyden kokemuksia on joka ikäryhmässä. Tiistaina 27.9. klo 17.30–20 Espoonlahden uuden kauppakeskus Lippulaivan tiloissa olevassa kirjastossa järjestetään paneelikeskustelu, jonka näkökulmana on nuorten kokema köyhyys.

Kuvassa opetusministeri Li Andersson katsoo hymyillen kohti.

Opetusministeri Li Andersson on yksi keskustelijoista. Kuva: Laura Kotila, valtioneuvoston kanslia.

– On aivan keskeistä, että yhteiskunnallisessa keskustelussa jokainen nuori pääsee ääneen ja tulee kuulluksi. Jokaisella tulee taustastaan riippumatta olla aito oikeus ja mahdollisuus osallistumiseen, sanoo opetusministeri Li Andersson, joka on yksi teematilaisuuteen kutsuista keskustelijoista.

Paneelikeskustelulla halutaan saada näkyvyyttä ja huomiota erityisesti nuorten kokemaan köyhyyteen. Mitä yhteiskunta ja me nuorten kanssa toimivat voisimme tehdä, että jokainen nuori löytäisi paikkansa ja rakentaa tulevaisuuttaan niin, että hänen omat lahjansa tulisivat huomioitua ja haaveensa tulevaisuutta koskien toteutuisivat?

Paikalle on kutsuttu nuoria, joilla on omakohtaista kokemusta köyhyydestä. Nuorten erikoisasiantuntijoiden kanssa keskustelemassa ovat opetusministeri Li Andersson, köyhyystutkija Anna-Maria Isola, THL, ma. etuuspäällikkö Kirsi Metsävaino, Kela ja aikuissosiaalityön päällikkö Tapio Nieminen, Espoon kaupunki sekä vaikuttamistyöstä opinnoista pudonneiden ja keskeyttäneiden nuorten parissa vastaava Eveliina Rantanen Diakonissalaitoksen Vamos-hankkeesta.

Noin kello 18.30 alkaa paneelikeskustelu, jonka juontavat Laurean ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijat Johanna Ryynänen ja Eetu Kestilä.

Ilta alkaa paikan päällä kahvi- ja teetarjoilulla ja musiikilla kello 17.30 alkaen. Kello 18 Hehku-improvisaatioteatteriryhmä johdattelee interaktiivisesti tärkeään ja vakavaan aiheeseen.

Tapahtuma on osa valtakunnallisen Kuka kuuntelee köyhää -verkoston toimintaa.Verkosto on sekä puoluepoliittisesti että aatteellisesti riippumaton yhden asian liike. Tarkoituksena on synnyttää keskustelua köyhyydestä ja esittää konkreettisia ehdotuksia köyhyyden vähentämiseksi. Kuka kuuntelee köyhää? -verkosto järjestää keskustelutilaisuuksia, joissa kohtaavat asianosaiset, erityisasiantuntijat sekä muut asiantuntijat ja päättäjät.

Tapahtuman järjestävät Espoon seurakunnat, Espoonlahden seurakunta, Lippulaivan kirjasto, Helmet.fi, Espoon kaupungin kirjastot, Espoon kaupunki sekä Laurea-ammattikorkeakoulun sosiaalialan opiskelijat. Tapahtuma striimataan Espoon seurakuntien Fb-sivulle.

Paikalle tulevien erikoisasiantuntijoiden lisäksi kerätään monipuolista keskustelua varten kysymyksiä, kommentteja ja omakohtaisia kokemuksia sähköisesti.  Viiteen kysymykseen pääsee vastaamaan alla olevasta linkistä.

Klikkaa tästä ennakkokyselyyn

Kuka kuuntelee köyhää-valtakunnalliset sivut

Uutista korjattu 20.9. klo 14.45, Laurea-ammattikorkeakoulun sosiaalialan-monimuoto-opiskelijat muutettu muotoon sosionomiopiskelijat. MA.

2022-09-20 14:23:00.0