Espoon seurakunnilta 20 000 euroa Pakistanin ja Nepalin tulvauhrien auttamiseen

Espoon seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto on myöntänyt 20 000 euroa katastrofiapua Pakistanin ja Nepalin tulvauhrien auttamiseen. Apu kanavoidaan perille Suomen Lähetysseuran (SLS) ja sen yhteistyökumppanien kautta.

Kuvassa on apua odottavia eri-ikäisiä ihmisiä lääkeklinikan teltassa. Kuva:Pakistan Partners Initiative

Pakistan Partners Initiative toimii avustushankkeessa yhteistyössä useiden eri järjestöjen, kuten Reedsin kanssa. Kuvassa on liikkuva lääkeklinikka. Kuva: Pakistan Partners Initiative/SLS

Historiallisen kovat sateet ovat koetelleet Pakistania ja Nepalia aiheuttaen poikkeuksellisia tulvia. Pakistanissa sademäärä on ollut alueittain yli 700 prosenttia keskimääräistä korkeampi. Pakistanin pinta-alasta jopa kolmasosa on tulvaveden vallassa. Yli tuhat ihmistä on kuollut ja sadat tuhannet ovat väliaikaismajoituksessa. Tulvat ovat tuhonneet valtavat määrät karjaa sekä riisi-, puuvilla-, taateli- ja vihannessatoa.

Pakistanissa apu ohjataan perille Pakistanin kirkon Peshawarin hiippakunnan ja Pakistan Partners Initiative -järjestön kautta. Hiippakunnan mukaan maakunnassa on kuollut satoja ihmisiä, ja kymmeniä tuhansia taloja on tuhoutunut kokonaan. SLS auttaa sataa tulvista kärsinyttä perhettä eli yhteensä noin 600 ihmistä. Heille tarjotaan ruokaa, vettä, ruoanlaittovälineitä, hygieniatarvikkeita sekä peittoja ja tyynyjä. SLS osallistuu myös laajempaan avustushankkeeseen, jossa autetaan noin 5 000 tulvasta kärsinyttä perhettä eri puolilla Pakistania. Perheille annetaan käteisavustus, jolla ne voivat hankkia oman tarpeensa mukaan kodin perustarvikkeita, ruokaa ja lääkkeitä.

Nepalissa tulvat tuhonneet satoa ja saastuttaneet vesilähteitä

Nepalissa vuosittaiset monsuunisateet ovat synnyttäneet kovia tulvia ja vaikuttaneet kymmenientuhansien ihmisten elämään. Yli 20 000 ihmistä on joutunut jättämään kotinsa. Moni jo muutoinkin haavoittuvassa asemassa oleva perhe on joutunut etsimään väliaikaista suojaa ilman perustoimeentulon mahdollisuuksia. Tulvat ovat tuhonneet viljelysmaata, satoja ja siemenviljaa sekä saastuttanut kylien vesilähteitä. Tämä kaikki pahentaa entisestään maan vaikeaa ruokaturva- ja toimeentulotilannetta.

Tulva on tuhonnut viljelysmaata, satoa ja siemenviljaa. Se vaikeuttaa entisestään ruokaturva- ja toimeentulotilannetta kylissä.
Kuva: Sahas/ SLS

SLS:n kumppanina toimii paikallinen yhteistyöjärjestö Sahas. Avustus kohdennetaan haavoittuvassa asemassa olevien perheiden tukemiseen Udayapurin alueen kylissä. Varat käytetään maataloustyökalujen ja siementen hankkimiseen, puhtaan veden turvaamiseen, hygieniatarvikkeisiin sekä kotipuutarhakoulutukseen. Lisäksi annetaan vaatteita ja perustarvikkeita tulevaa talvea varten vammaisille ihmisille, pikkulapsille sekä raskaana oleville ja imettäville äideille. Nepalissa apu tähtää myös pidemmän aikavälin toipumiseen, ja perheille järjestetään psykososiaalista tukea.

---

Aiemmin tänä vuonna Espoon seurakunnat ovat myöntänyt katastrofiapua 15 000 euroa afgaanipakolaisten auttamiseen Pakistanissa Suomen Lähetysseuran kautta ja 30 000 euroa Ukrainan konfliktin uhrien auttamiseen Kirkon Ulkomaanavun kautta.

Eh 27092022

Tue Sep 27 09:49:00 EEST 2022