Kimuralli -kirkkomusiikkifestivaali huipentuu kantaesitykseen Tapiolan kirkossa

Lasten ja nuorten kirkkomusiikkifestivaali Kimuralli kokoaa soittavia ja laulavia lapsia ja nuoria yhteen musisoimaan Espoossa. Festivaalin päätapahtumassa, konsertissa Tapiolan kirkossa la 8.10. klo 18, esiintyy satapäinen kuoro yhdessä 30-henkisen orkesterin kanssa.  Konsertissa kantaesitetään Petros Paukkusen säveltämä tilausteos Euphonia Iuventutis -messu kuorolle, orkesterille, lyömäsoittimille ja uruille.

Kuvassa on aikuinen ja lapsia kuoroparvella Tapiolan kirkossa.

Elina Jokivuori harjoittelemassa yhdessä kuorolaisten kanssa keväällä 2022 Tapiolan kirkossa. Kuva: Sonja Grönqvist.

Petros Paukkunen on hiljattain Sibelius-Akatemiasta valmistunut nuori ja maineikas säveltäjä, joka asuu nykyään New Yorkissa. Konsertin johtaa kapellimestari Jonas Rannila. Teos on uutta klassista, sävelkieleltään rikasta kirkkomusiikkia, ja orkesterissa on jousien ja puhaltimien lisäksi mm. harppuja ja runsaasti lyömäsoittimia. Uuden musiikin vastaparina ovat ikiaikaisen latinankielisen messun tekstit lapsi- ja naiskuoron laulamana. Paukkusen messun lisäksi konsertissa kuullaan muutama lapsikuorojen esittämä kappale sekä Charpentierin Preludi teoksesta Te Deum ja Vivaldin pieni konsertto orkesterin esittämänä. Tunnin kestävään konserttiin on vapaa pääsy. Kaikki musiikin ystävät ovat tervetulleita, lapsetkin.

Konsertteja edeltävä harjoitusperiodi on olennainen osa festivaalitapahtumaa, jossa nuoret muusikon alut pääsevät yhdessä työstämään esitettäviä teoksia mm. huippukapellimestarin ja tilausteoksen säveltäjän vuorovaikutuksellisessa ohjauksessa.

Festivaaliin on kuulunut ennen lokakuun päätapahtumaa kaksi muutakin konserttia: Lapsikuorojen konsertti Laudate Dominum kuultiin äitienpäivänä sunnuntaina 8.5. Espoon tuomiokirkossa sekä alakoululaisille suunnattu Veli Kujalan säveltämä tarinallinen urkukonsertti Kun valas hotkaisi Joonan perjantaina 16.9. Tapiolan kirkossa. Espoon kuvataidekoulu tuotti ja toteutti visualisoinnin Tapiolan kirkon kirkkosaliin.

Festivaalin järjestää Tapiolan seurakunta yhteistyössä muiden seurakuntien ja musiikkiopistojen kanssa. Lapsia ja nuoria osallistuu mm. seuraavista oppilaitoksista ja kuoroista: Espoon, Länsi-Uudenmaan ja Pohjois-Helsingin musiikkiopistot, Tapiolan koulujen musiikkiluokat, Jousenkaaren koulun musiikkiluokkien kuorot, Espoon ja Helsingin seurakuntien lapsi- ja nuorisokuorot sekä Espoon kuvataidekoulu. Tapahtuman taiteellisena tuottajana toimii Tapiolan seurakunnan kasvatuksen kanttori Elina Jokivuori yhdessä Espoon Tuomiokirkkoseurakunnan varhaisiän musiikkikasvattaja Heli Vapaakallion kanssa.

Festivaalin tavoitteena on edistää lasten ja nuorten osallisuutta sekä perinteiseen että aikamme klassiseen kirkkomusiikkiin yhdessä tekemällä ja kukin omaa lahjakkuuttaan käyttäen.

Lisätietoja:

Kanttori Elina Jokivuori, Tapiolan seurakunta, elina.jokivuori@evl.fi, 040 513 0845.

2022-10-03 09:30:00.0