Vaalikone avattu – valitse oma seurakuntavaaliehdokkaasi

Espoon seurakuntiin äänestetään uudet päättäjät marraskuun seurakuntavaaleissa. Juuri julkaistussa vaalikoneessa pääset tutustumaan heidän arvoihinsa ja valitsemaan oman ehdokkaasi. Kolmeneljäsosaa espoolaisista ehdokkaista on uusia.

vaalikone kuva Pixabay.jpg

Lähes kaikki espoolaiset ehdokkaat ovat vastanneet vaalikoneen kysymyksiin. Vaalikoneessa pääset testamaan kuka ehdokkaista olisi sinulle sopivin. Kuva: Pixabay.

Espoon seurakuntien seurakuntaneuvostoihin on ehdolla yhteensä 245 henkeä ja yhteiseen kirkkovaltuustoon 238 henkeä. Ehdokkaiden keski-ikä on 55 vuotta. Alle 30-vuotiaita ehdokkaita on kaksitoista. Naisia ja miehiä on ehdolla lähes yhtä paljon.

Vaalikoneessa pääset tutustumaan ehdokkaiden arvomaailmaan

Juuri avatussa vaalikoneessa voit tutustua ehdokkaiden ajatuksiin, arvoihin ja taustoihin. Lähes kaikki espoolaiset ehdokkaat ovat vastanneet vaalikoneen kysymyksiin. Vaalikoneessa ehdokkaat kertovat muun muassa:

• mihin ikäryhmiin ja toimintaan he haluavat seurakunnan panostavan,
  • keitä avuntarvitsijoita seurakunnan tulee erityisesti auttaa,
  • pitäisikö kirkon vihkiä myös samaa sukupuolta olevat,
  • hankitaanko säästöjä tiloja vai henkilöstöä karsimalla
  • ja tulisiko seurakunnan luopua lihatuotteiden käyttämisestä.

Valitsijayhdistyksiin ja ehdokkaisiin pääset tutustumaan myös Espoon seurakuntien vaalisivuilla.

Jo 16-vuotiaat saavat äänestää seurakuntavaaleissa

Seurakuntavaaleissa saavat äänestää kaikki 16 vuotta täyttäneet kirkon jäsenet. Ennakkoäänestysviikolla 8.–12.11. voit äänestää missä tahansa ennakkoäänestyspisteessä ympäri Suomen. Vaalipäivänä 20.11. äänestys tapahtuu oman seurakunnan äänestyspisteessä, useimmiten kirkolla. Espoon ennakkoäänestyspaikkoihin voit tutustua täältä.

Esbo svenskassa järjestetään sopuvaalit, sillä valitsijayhdistyksiä oli ehdolla vain yksi. Tämä tarkoittaa sitä, että Esbo svenskan jäsenet eivät tällä kertaa äänestä seurakuntavaaleissa.

Tue Oct 11 09:31:00 EEST 2022