Tiheää kuusikkoa kaadetaan Kellonummen hautausmaalla

Espoon seurakuntayhtymä teettää Kellonummen hautausmaalla metsähakkuita syksyn 2022 ja talven 2023 aikana. Metsäsuunnitelman mukaisissa hakkuissa hautausmaalta poistetaan ylisuuria, jo kasvunsa päättäneitä kuusia. Hautaustoimen työnjohtaja Asko Leinonen kertoo, että puuston harventamisella tähdätään metsän luontaiseen uudistamiseen.

Kellonummen metsaa Lukkari Asko Leinonen 2022.jpg

Metsäsuunnitelman mukaisissa hakkuissa hautausmaalta poistetaan ylisuuria, jo kasvunsa päättäneitä kuusia. Kuva: Asko Leinonen

Menetelmä on osa Espoon ja Kirkkonummen alueen metsiin hyväksyttyä jatkuvan kasvatuksen mahdollistavaa metsäsuunnitelmaa. Se on hyväksytty Espoon seurakuntayhtymän kirkkovaltuustossa joulukuussa 2021.

-Koivuja ja mäntyjä pyritään jättämään hakkuualueelle mahdollisimman paljon. Tiheää kuusikkoa harventamalla maanpinta saa lisää valoa, ja samalla mäntyjen ja koivujen kasvu helpottuu, Asko Leinonen tarkentaa.

Metsähakkuut alkavat Kellonummen hautausmaalla todennäköisesti 17.10.2022. Hakkuualue sijaitsee hautausmaan verkkoaitojen sisäpuolella. Alueen pinta-ala on 1,7 hehtaaria.

Hakattava, luonnontilainen alue sijaitsee Kellonummen hautausmaan takaosassa. Näköyhteyttä työmaalle ei ole varsinaiselta hautausmaalta, sillä hakkuualueen ja hautausmaan välissä sijaitsee jyrkkiä ja korkeita kallioita.

Espoon seurakuntayhtymä pahoittelee mahdollista, ajoittain työmaalta kuuluvaa taustamelua. Asko Leinonen kertoo, että puiden kaatamisesta ja myöhemmin niiden poiskuljettamisesta saattaa kuulua etäisiä työkoneiden ääniä. Hakkuut eivät missään vaiheessa haittaa omaisten liikkumista hautausmaalla. Työmaalle ihmisten ei kuitenkaan pidä mennä kävelemään. Alueella risteilevien keskeisten polkujen varrelle urakoitsija tulee laittamaan työmaasta varoittavia kylttejä.

- Metsätöitä tehdään pääsääntöisesti arkisin, mahdollisesti ehkä lauantaisin. Urakoitsijan kanssa on sovittu, että kaadettuja puita ei tulla kuljettamaan hautauspäivinä eli torstaista lauantaihin, Asko Leinonen toteaa.

Hakkuualue on merkitty sinisellä linkin kautta aukeavaan kuvaan (pdf).Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Lisätiedot virka-aikana:
Hautaustoimen työnjohtaja Asko Leinonen, p. 050 434 1081

Taustaa: Jatkuvan kasvatuksen mahdollistava metsäsuunnitelma

Espoon seurakuntayhtymän metsäsuunnitelma on laadittu vuosille 2022–2031. Se on hyväksytty yhteisessä kirkkovaltuustossa 15.12.2021. Suunnitelma mahdollistaa, että Espoon seurakuntayhtymän metsiä Espoossa ja Kirkkonummella hoidetaan jatkuvan kasvatuksen periaatteilla. Tämä tarkoittaa, että metsästä poistetaan suurimpia puita ja niiden paikalle syntyy luontaisesti uusia taimia, jolloin metsissä olisi siten jatkuvasti kaiken kokoisia ja -ikäisiä puita.

Suunnitelmassa ovat mukana Espoon ja Kirkkonummen alueilla sijaitsevat metsätilat. Se kattaa yhteensä 266 hehtaaria (ha), josta metsämaata on 241,2 ha, kitu- ja joutomaita 17,6 ha sekä entistä maatalousmaata 7,2 ha. Metsät jakautuvat usealle tilalle, joista Velskolan tila on suurin.

Lähde: Espoon seurakuntayhtymän yhteisen kirkkovaltuuston kokouksen pöytäkirja 15.12.2021 (pdf)

Teksti: Eija Harju
Kuva: Asko Leinonen