Pyhäinpäivän muistokynttilässä palaa toivon valo

Kenelle haluat juuri nyt sytyttää kynttilän?

Marraskuu on luonnon hiljentymisen elämän kätkeytymisen aikaa. Syksyn pimeässä myös ero läheisistä – kaukana tai kokonaan poissa olevista – tuntuu syvemmin. Ehkä juuri siksi tähän aikaan vuodesta kuuluu tapa muistaa erityisesti pois nukkuneita.

Pyhäinpäivänä, lauantaina 5.11. Espoon kirkoissa järjestetään erityisiä messuja tai iltakirkkoja, joissa luetaan vuoden aikana kuolleiden nimet ja heille sytytetään muistokynttilät.

Jaa muistosi ja tunteesi toisten kanssa

Muistokynttilän sytyttäminen viestii toivosta. Se kertoo, että valo on olemassa, ja pimeä väistyy. Kristillisessä uskossa toivo kantaa kuoleman yli. Kuoleman kohtaaminen on väistämätöntä, mutta ei toivotonta. Hautausmaiden lisäksi voi Espoossa sytyttää muistokynttilän monilla muistopaikoilla. Samalla on mahdollisuus jakaa tuntojaan toisten kanssa. Myös seurakunnan työntekijät ovat käytettävissä keskusteluun.

Muistopaikat ja mahdollisuus keskusteluun

Kellonummen hautausmaa: Espoonlahden seurakunnan pastorit päivystävät pyhäinpäivänä Kellonummen hautausmaalla klo 12–16, os. Kellonummentie 15.

Espoon tuomiokirkkoseurakunta: Muistopaikat: Espoon tuomiokirkko, Kirkkopuisto 5, pääoven edessä olevan muurin päälle. Auroran kappeli, Heiniemenpolku 1, sisäpihan muistelupaikalle. Kalajärven kappeli, Ruskaniitty 3, pihassa olevan ristin juurelle.

Pyhäinpäivän kahvila 5.11. klo 11–20 Espoon tuomiokirkon seurakuntatalossa. Mahdollisuus keskusteluun papin kanssa klo 11–18.

Espoonlahden seurakunta: Espoonlahden kirkossa, Kipparinkatu 8, voi läheisen muistoksi sytyttää tuikkukynttilän kynttiläseinälle klo 11 alkavan pyhäinpäivän messun yhteydessä.

Leppävaaran seurakunta: Leppävaaran kirkolla, Veräjäkallionkatu 2, kynttilän voi sytyttää kirkon sisäpihan suihkulähteen reunalle. Seurakunnan työntekijöitä on paikalla koko päivän.

Olarin seurakunta: Olarin kirkolla, Rälssitilankuja 1, kynttilän voi sytyttää Gräsan uurnalehtoon haudoille ja muistelupaikkaan sekä kirkon sisäpihan kivien ympärille. Kirkon aulasta voi ostaa hautakynttilöitä (käteinen, 2 eur).

Pappi tai diakoni on tavattavissa uurnalehdon portilla klo 12–18. Papin Puhelimesta (joka päivä klo 9–21, p. 040 547 1857) voi myös varata keskusteluajan.

Tapiolan seurakunta: Kynttilän voi sytyttää uurnalehdossa, Kirkkopolku 4, tai kirkon etupihan muistelupaikalle.

Esbo svenska församling: Allhelgonakafé i Församlingsgården, Kyrkstranden 2. Präster och diakoniarbetare från Esbo svenska församling är närvarande kl. 13.30–18. Möjlighet till samtal.

Kynttilät syttyvät haudoille - Hautahaku auttaa haudan löytämisessa

Espoon viidellä hautausmaalla on käytössä Hautahaku-palvelu

Voit etsiä Espooseen haudattujen vainajien hautapaikkaa syöttämällä ensin vainajan sukunimen. Hakukentässä sukunimi näkyy aina ennen etunimiä. Hakua voi tarvittaessa rajata syntymä- ja kuolinvuoden tai hautausmaan mukaan. Sovelluksen sisältämä karttapalvelu näyttää haudan sijainnin hautausmaalla.

Pyhäinpäivän jälkeen

Pyhäinpäivän enkelikierros perheille

Lapsiperheitä kutsutaan vielä pyhäinpäivän tunnelmissa ohjatulle enkelikierrokselle Espoon tuomiokirkkoa ympäröivälle hautausmaalle ti 8.11. klo 18. Kierros alkaa Kirkkopuisto 5 parkkipaikan portilta ja päättyy Tuomiokirkkoon. Mukaan kannattaa ottaa lämpimät vaatteet ja taskulamppu, jos löytyy. Oppaina Aila Pihlajavesi ja Marja Malvaranta.

Kynttilät syttyvät itsemurhan tehneiden muistolle

Sytytämme kynttilät su 20.11. klo 16 Espoon tuomiokirkon edessä, jonka jälkeen keskustelua, iltatee ja hartaus Pitäjäntuvalla. Paikalla pappi Reetta Ikonen, diakoni Virpi Sutelainen sekä Saara Arkimo Espoon mielenterveysyhdistyksestä.

Pyhäinpäivän kaikki tilaisuudet Espoon seurakunnissa: www.espoonseurakunnat.fi/pyhainpaiva.

Kuva: Jukka Granström

3.11.2022 / Lisätty tieto Hautahaku-palvelusta