Seurakuntavaalit lähestyvät – Äänestä ennakkoon Espoon kauppakeskuksissa

Sunnuntaina 20.11. järjestetään Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntavaalit. Espoon isoimmissa kauppakeskuksissa pääsee äänestämään ennakkoon jo 8.–12.11.

henkilo-vaaliliput-koppi2.jpg

Seurakuntavaalien ennakkoäänestysviikolla pääsee äänestämään Espoon suurimmissa kauppakeskuksissa. Kuva: Antero Harju.

Seurakuntavaaleissa saavat äänestää kaikki yli 16-vuotiaat kirkon jäsenet. Ennakkoäänestysviikolla voit äänestää missä tahansa äänestyspisteessä omasta kotiseurakunnastasi riippumatta.

Espoossa ennakkoäänestyspaikkoja on noin viisikymmentä. Kaikissa suurimmissa kauppakeskuksissa kuten Sellossa, Isossa Omenassa, Ainoassa ja Lippulaivassa voi äänestää ennakkoäänestysviikolla.

Äänestämään pääsee myös oppilaitoksissa

Kauppakeskusten lisäksi ennakkoäänestysviikolla pääsee äänestämään myös kappeleissa ja useissa toisen ja kolmannen asteen oppilaitoksissa.

– On tärkeää, että äänestäjiä saadaan kaikista ikäluokista, myös nuorista. Espoossa äänestyspisteitä on niin ammattikouluissa kuin lukioissa. Tämä antaa 16 vuotta täyttäneille mahdollisuuden äänestää ensimmäisen kerran elämässään, toteaa oppilaitospastori Panu Mäkelä Espoon seurakunnista.

Espoon seurakunnissa on yli 200 seurakuntavaaliehdokasta. Mikäli oma ehdokas on vielä valitsematta, on siinä apuna vaalikone. Vaalikone on helppo tapa suodattaa suuresta ehdokasjoukosta ne, joiden arvomaailma on samankaltainen kuin itsellä. Ehdokkaat eroavat toisistaan etenkin arvokysymyksissä ja kannassaan samaa sukupuolta olevien vihkimiseen.

Lapset saavat äänestää toivetapahtumasta

Espoossa myös lapset pääsevät äänestämään omissa vaaleissaan. Lastenvaaleissa äänestetään siitä, millainen lastentapahtuma järjestetään helmikuussa Tapiolan kirkolla. Äänestysvaihtoehtoina ovat taikuri, teatteriesitys ja konsertti. Lapset pääsevät siis vaikuttamaan aivan konkreettisesti heitä koskevaan asiaan.

– Lastenvaaleilla haluamme vahvistaa osallisuutta ja lisätä lasten demokratiataitoja, kertoo kasvatuksen asiantuntija Tiina Hänninen Espoon seurakuntayhtymästä.

Lastenvaaleissa äänioikeutettuja ovat kaikki alle 16-vuotiaat. Lastenvaaleissa pääsee äänestämään sekä ennakkoäänestysviikolla että vaalipäivänä. Vaaliuurnille voi siis tulla koko perheen voimin.

Lisätietoa vaaleista osoitteessa; espoonseurakunnat.fi/vaalit

2022-11-04 16:57:00.0