Espoon seurakunnilta katastrofiapua Itä-Afrikan ruokakriisistä kärsiville

Espoon seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto myönsi maanantaina 7. marraskuuta 15 000 euron katastrofiavustuksen Itä-Afrikkaan. Kirkon Ulkomaanavun välittämä apu sisältää ruokaa, perustarvikkeita, käteisavustuksia, maataloustarvikkeita, viljelyskoulutusta ja lasten koulunkäynnin takaamista.

medium_3M1A5080.jpg

Nälkää, kuivuutta ja konflikteja paenneet ihmiset elävät muovista ja vanhoista vaatteista tehdyissä majoissa Somaliassa. Kuva: Mohamed Abdihakim Ali

Itä-Afrikan ruokakriisi on vakavampi kuin koskaan. Neljän epäonnistuneen sadekauden seurauksena kuivuus on alueella pahempi kuin aikaisemmin. Tilannetta on heikentänyt edelleen sota Ukrainassa, minkä takia monet viljalähetykset eivät ole saapuneet perille. Hintojen nousun myötä ruokatarvikkeiden hinnat ovat nousseet ja vesi on kalliimpaa kuin koskaan. Itä-Afrikan alueella 37 miljoonaa ihmistä kärsii välittömästä ruoanpuutteesta.

Maailman ruokajärjestö WFP varoitti Somaliaa vuoden lopulla uhkaavasta nälänhädästä. Nälänhätä uhkaa viimeisimpien arvioiden mukaan lähes puolta väestöstä, noin 7 miljoonaa ihmistä 16 miljoonasta. WFP:n mukaan 1,5 miljoonaa alle 5-vuotiasta lasta kärsii akuutista aliravitsemuksesta ja yli miljoona ihmistä on joutunut jättämään kotinsa nälkäkriisin vuoksi.

Kirkon Ulkomaanapu tukee perheiden mahdollisuuksia hankkia itselleen ruokaa ja toimeentuloa Somaliassa, Keniassa, Etelä-Sudanissa sekä Ugandassa. Perheille jaetaan ruoka-apua ja perustarvikkeita. Tämän lisäksi perheet saavat käteisavustuksia, joiden avulla he voivat hankkia lääkkeitä ja ruokatarvikkeita. Ruoantuotannon ja toimeentulon helpottamiseksi perheille jaetaan myös maataloustarvikkeita sekä annetaan viljelyskoulutusta. Tämän lisäksi Kirkon Ulkomaanapu tukee perheiden toimeentuloa lasten koulunkäymisen takaamiseksi.

Espoon seurakuntien vuoden 2022 talousarviossa on varattu katastrofiavustuksiin 80 000 euroa. Aiemmin on myönnetty 30 000 euroa Ukrainan kriisin uhrien auttamiseen Kirkon Ulkomaanavun kautta. Suomen Lähetysseuran kautta on autettu 15 000 eurolla afgaanipakolaisia ja 20 000 eurolla Pakistanin ja Nepalin tulvien uhreja. Kaikki avustusten saajat myös raportoivat siitä, miten tuki on käytetty.

2022-11-07 18:50:26.0