Seurakuntavaalien ennakkoäänestyksen loppukiri häämöttää

Ennakkoäänestyksen kolmantena päivänä Espoossa annettiin alustavien tietojen mukaan 1679 ääntä.

Konsta äänestämässä lastenvaaleissa

Konsta Nylander oli äänestämässä elämänsä ensimmäistä kertaa. Kuva: Iida Rotko.

Seurakuntavaalien ennakkoäänestyksen kolmas päivä oli edeltävää päivää vauhdikkaampi. Espoon ennakkoäänestyspisteissä äänensä kävi antamassa 1679 seurakuntalaista. Ensimmäisen kolmen äänestyspäivän aikana Espoossa on annettu yhteensä 4983 ääntä. Ennakkoäänestys jatkuu vielä perjantain ja lauantain ajan, eli mukaan ehtii vielä.

Espoossa ennakkoäänestyspaikkoja on noin viisikymmentä ja niiden kaikkien tiedot löytyvät vaaliverkkosivuilta. Ennakkoon voi kuitenkin äänestää missä tahansa. Mukaan tarvitsee ainoastaan henkilöllisyystodistuksen.

Myös lastenvaaleissa äänestetään ennakkoäänestysviikolla

Seurakuntavaalien rinnalla järjestetään Espoossa myös lastenvaalit, joissa lapset pääsevät äänestämään kolmen tapahtumavaihtoehdon välillä. Vaihtoehdot ovat teatteriesitys, taikuri ja konsertti. Eniten ääniä saanut tapahtumavaihtoehto toteutetaan Tapiolan kirkossa 11.2.2023.

Yhdeksänvuotias Konsta Nylander oli saapunut äänestämään lastenvaaleissa yhdessä äitinsä kanssa. Seurakuntavaalit ja lastenvaalit olivat hänelle uusi juttu, mutta muista vaaleista oli juteltu kotona ja koulussa. Tämä oli kuitenkin ensimmäinen kerta, kun Konsta pääsi itse äänestämään.
-Oli ihan kiva äänestää, en ole ennen äänestänyt. Olisi kiva päästä myös tapahtumaan mukaan, kertoo seurakunnan kerhoissakin aktiivisesti käyvä Konsta.

Myös lastenvaaleissa pääsee äänestämään vielä perjantaina ja lauantaina sekä varsinaisena vaalipäivänä 20.11.

Seurakuntavaaleissa valitaan päättäjät seurakuntiin

Lastenvaaleissa äänestetään tapahtumavaihtoehtojen välillä, mutta seurakuntavaaleissa valitaan seurakuntien päättäjät seuraavan neljän vuoden ajaksi. Edellisissä vaaleissa vuonna 2018 Espoon äänestysprosentti oli 11,3, mikä tarkoittaa 88,7 prosentin jättäneen äänensä käyttämättä.

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys järjestetään 8.-12.11.2022 ja varsinainen vaalipäivä on 20.11.2022. Ehdokkaisiin pääsee tutustumaan vaalikoneessa.

Fri Nov 11 09:08:00 EET 2022