Espoossa annettiin 7860 seurakuntavaalien ennakkoääntä

Seurakuntavaalien viimeisenä ennakkoäänestyspäivänä Espoossa annettiin alustavien tietojen mukaan 1499 ääntä. Äänestäjistä 1400 oli espoolaisia ja 99 ulkopaikkakuntalaisia. Koko Espoon äänestysprosentti on tässä vaiheessa 6,3.

Vaalivirkailijat Lippulaivassa_Iida Rotko2.jpg

Lippulaivan äänestyspisteellä kävi äänestäjiä tasaiseen tahtiin. Kuva: Iida Rotko.

Ennakkoäänestys oli tänä vuonna hieman hiljaisempaa kuin neljä vuotta sitten, jolloin ennakkoäänestysprosentti oli Espoossa 6,9. Tämänhetkisen tiedon mukaan Espoon ennakkoäänestysprosentti on tänä vuonna 6,3. Muilla paikkakunnilla Espoon vaaleihin annetut äänet eivät ole vielä tiedossa.

Kaikkiaan Espoossa oli noin 50 ennakkoäänestyspistettä ja myös esimerkiksi oppilaitoksissa ja palvelutaloissa oli mahdollisuus äänestää. Vilkkainta äänestäminen oli kuitenkin kauppakeskuksissa. Espoon seurakuntien keskusvaalitoimikunnan puheenjohtaja Jouni Turtiaisen mukaan ihmiset tulivat äänestämään hyvillä mielin.

-Moni oli kiitollinen siitä, että kauppakeskuksissa ja muissa helposti matkan varrella olevissa paikoissa pystyi äänestämään, kertoo Turtiainen.

Vielä vaalipäivänä pääsee äänestämään

Seurakuntavaalit jatkuvat varsinaisena vaalipäivänä, sunnuntaina 20. marraskuuta, jolloin äänestys tapahtuu oman seurakunnan nimetyssä vaalipisteessä ja Espoon tuomiokirkkoseurakunnassa oman äänestysalueen äänestyspisteessä.

-Vaalipäivänä on viimeinen mahdollisuus äänestää, toivottavasti vaaliuurnille tullaan silloin runsain joukoin. Ei haittaisi, vaikka tulisi vähän jonoakin. Vain äänestämällä voi vaikuttaa asioihin, toteaa Turtiainen.

Äänioikeus on kaikilla seurakuntien 16 vuotta täyttäneillä jäsenillä. Espoossa äänensä voi vielä antaa reilut 110 000 äänioikeutettua. Äänestäjällä tulee olla mukana kuvallinen henkilöllisyystodistus. Kaikille espoolaisille äänioikeutetuille on postitettu vaalikirje, josta vaalipäivän äänestyspaikan voi tarkistaa.

Seurakuntavaaleissa valitaan päättäjät kaikkiin Suomen evankelisluterilaisiin seurakuntiin. Espoossa valitaan 61 jäsentä yhteiseen kirkkovaltuustoon ja jäsenet kunkin seurakunnan seurakuntaneuvostoon.  Ehdokkaita on noin 250, joista useimmat ovat ehdolla sekä kirkkovaltuustoon että seurakuntaneuvostoon. Ehdokkaisiin ja heidän näkemyksiinsä voi tutustua vaalikoneessa.

Lisätietoa seurakuntavaaleista: espoonseurakunnat.fi/vaalit

2022-11-12 20:05:00.0