Lastenvaalien tulos on selvinnyt - voittajaksi valikoitui taikuri

Lastenvaaleissa äänestettiin vilkkaasti. Vaalin voitti selkeällä äänienemmistöllä taikuri.

Lasten_vaalit_lukkariM_2022.jpg

Rinnakkain seurakuntavaalien kanssa järjestettiin Espoossa lastenvaalit, joissa äänioikeutettuja olivat kaikki alle 16-vuotiaat. Vaaleissa lapset pääsivät äänestämään kolmen tapahtumavaihtoehdon välillä. Vaihtoehdot olivat teatteriesitys, konsertti ja taikuri. Äänestys oli vilkasta: yhteensä lastenvaaleissa annettiin 769 ääntä. Selkeällä äänienemmistöllä taikuri valikoitui vaalien voittajaksi.

Äänet jakautuivat vaihtoehtojen välille seuraavasti:
•    Taikuri 324 ääntä
•    Teatteri 248 ääntä
•    Konsertti 177 ääntä

Taikuriesitys järjestetään 11.2.2023 Tapiolan kirkolla ja siitä tiedotetaan tarkemmin lähempänä.

Lastenvaalit olivat positiivinen kokemus

Lastenvaaleista saatiin äänestyspisteillä paljon positiivista palautetta niin lapsilta ja heidän perheiltään kuin muiltakin seurakuntavaaleissa äänestämään tulleilta. Lastenvaalien äänestyspisteet olivat pääasiassa seurakuntavaalien äänestyksen yhteydessä. Lastenvaalit herättivät myös valtakunnallista kiinnostusta siinä määrin, että Espoosta nousseen idean pohjalta Lasten Kirkko laati lastenvaaleille oman vaali-ilmeen ja ideaa esiteltiin muillekin Suomen seurakunnille.

Lastenvaaleilla pyrittiin vahvistamaan lasten osallisuutta sekä varhaisia demokratiataitoja. Vaaleissa lapset pääsivät konkreettisesti vaikuttamaan heitä koskevaan asiaan ja tuomaan oman äänensä kuuluviin.

Wed Nov 23 10:59:02 EET 2022