Espoon seurakunnilta yli 100 000 euroa lisää apua Ukrainaan

Espoon seurakuntayhtymä, Olarin seurakunta ja Esbo svenska församling ovat joulukuussa myöntäneet yhteensä 107 000 euroa apua Ukrainaan. Tuki toimitetaan perille Kirkon Ulkomaanavun kautta.

pressi ukraina 2022 Lukkari.jpg

Tšernihivin koulu numero 21 tuhoutui pahoin taisteluissa keväällä 2022. Sota on vaikuttanut pahoin Ukrainan koulusektoriin. Kuva: Antti Yrjönen / Kirkon Ulkomaanapu

Maaliskuussa 2022 Ukrainaan lähetettiin 30 000 euron katastrofiavustus, minkä lisäksi seurakunnat ovat monin tavoin auttaneet niin kotimaahansa jääneitä kuin Suomeen sotaa paenneita ukrainalaisia.

Yhteinen kirkkovaltuusto päätti 90 000 euron lisäavusta 14. joulukuuta. Päätöksen taustalla oli kirkkovaltuuston jäsenen Olli Nuosmaan tekemä aloite. Avustuksesta 30 000 euroa maksetaan tänä vuonna ja 60 000 euroa sisältyy ensi vuoden talousarvioon. Olarin seurakunta puolestaan päätti 13. joulukuuta 10 000 euron ja Esbo svenska församling 7. joulukuuta 7000 euron avustuksesta. Espoon seurakuntien talousarvioon varataan vuosittain katastrofiavustuksiin 80 000 euroa. Nyt myönnetyt avustukset tulevat tämän määrärahan päälle.

Kirkon Ulkomaanapu on toiminut Ukrainassa sodan alusta alkaen. Työ alkoi hätäapuna helmikuun lopussa, kun ukrainalaiset alkoivat paeta kodeistaan Venäjän hyökkäyksen vuoksi. Järjestö jakoi alueella yhteistyökumppaninsa kautta hätäapuna tarvittavia perustarvikkeita kuten ruoka-apua ja lämmikkeitä.

Kesän aikana Kirkon Ulkomaanapu laajensi operaatioitaan pohjoiseen Ukrainaan, jossa keskitytään etenkin lasten ja nuorten elämän ja koulunkäynnin turvaamiseen. Järjestö mm. kouluttaa opettajia ja varustaa pommisuojia opetuskäyttöön. Kirkon Ulkomaanapu on avannut Kiovan alueella oman maatoimistonsa, jossa työskentelee tällä hetkellä 14 työntekijää. Avustustyötä alueella tullaan jatkamaan useamman vuoden ajan.

Seurakuntien muu tuki ukrainalaisille

Suorien avustusten lisäksi seurakunnat ovat järjestäneet lipaskeräyksiä ja tukitapahtumia. Tänne sotaa paenneille on mm. kerätty avustustarvikkeita, järjestetty leirejä ja retkiä sekä tarjottu maksuttomia ruokailuja. Valtaosa auttamisesta tehdään yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Avustustarvikkeita kerätään edelleen Olarin kirkolla, josta ne välitetään Lippulaivan Ukraine Aid -pisteeseen.

Ukrainalaisista pakolaisista suuri osa on äitejä ja lapsia. Tämän vuoksi Espoon seurakunnat palkkasivat kesäkuussa Ukrainan sotaa paenneen ekonomi Kseniia Shepitkon järjestämään lapsille omankielistä toimintaa. Shepitko on pitänyt lapsille kerhoja Nihtisillan vastaanottokeskuksessa sekä Olarin seurakunnan Chapple-tilassa Ison Omenan kauppakeskuksessa. Työ lasten ja heidän huoltajiensa kanssa jatkuu ainakin ensi kesäkuuhun saakka.

Marraskuussa Espoon seurakunnat järjestivät yhdessä Finnish EcoCoaching Academyn kanssa kotoutumiskurssin ”Suomalainen työelämä ja kulttuurierot” Espoossa asuville ukrainalaisille. Vastaavaa suunnitellaan myös ensi vuodelle.

Kirkoissa ja muissa tilaisuuksissa on rukoiltu ja rukoillaan edelleen rauhan puolesta.

2022-12-15 12:10:55.0