Espoon seurakuntien toimintaa ei supisteta talouspaineista huolimatta

Espoon seurakuntien yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi 14.12. vuoden 2023 talousarvion ja toiminta- ja taloussuunnitelman seuraaville kolmelle vuodelle. Seurakuntien talous on vakaalla pohjalla. Kirkollisvero säilyy jatkossakin yhdessä prosentissa.

nuorisotoiminta-jatkuu-vahvana-isompi.-kuva-camilla-dannholm Lukkari.jpg

Espoon seurakuntien nuorisotoiminta jatkuu vahvana myös ensi vuonna. Juuri hyväksytyn strategian mukaan seurakunnissa panostetaan jatkossa nykyistäkin enemmän nuoriin. Kuva: Camilla Dannholm

Espoon seurakuntien yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi keskiviikkona 14.12. vuoden 2023 talousarvion ja toiminta- ja taloussuunnitelman seuraaville kolmelle vuodelle. Espoon seurakuntien talous on vakaalla pohjalla. Riskejä on pyritty ennakoimaan kiinnittämällä huomiota mm. kiinteistöjen määrään.

Talousarvio perustuu yhden prosentin kirkollisveroon. Veroprosentti on matalimpia evankelisluterilaisen kirkon seurakunnissa. Ensi vuonna kirkollisveroa arvioidaan kertyvän 42 miljoonaa euroa ja valtionrahoituksen määräksi arvioidaan 5,8 miljoonaa euroa. Verotuloarviota on nostettu hieman kuluvan vuoden arviosta.

Käyttötalousmenoihin on varattu 45,9 miljoonaa euroa, mikä on hieman kuluvaa vuotta enemmän. Menoihin voi kuitenkin kohdistua suurempaa nousupainetta energian- ja muiden hintojen nousun vuoksi.

- On melko todennäköistä, että inflaatiokehityksen myötä käyttötalouden menot tulevat kasvamaan huomattavastikin vuoden 2023 aikana. Olemme kuitenkin tehneet tietoisen linjanvedon, että seurakuntien toimintamahdollisuuksia ei ole kiristetty. Haluamme, että seurakuntien tuki espoolaisille säilyy, hallintojohtaja Risto Hämäläinen sanoo.

Espoon seurakuntien toiminnan tarkoituksena kutsua ihmisiä Jumalan yhteyteen ja rohkaista välittämään lähimmäisistä ja luomakunnasta. Tätä tehtävää toteuttavat viisi suomenkielistä ja yksi ruotsinkielinen seurakunta sekä yhteisiä palveluja ja tukipalveluja tuottava seurakuntayhtymän virasto.

Puhtaasti seurakunnalliseen toimintaan käytetään ensi vuonna 27,3 miljoonaa euroa, mikä sisältää seurakuntien toiminnan, yhteisen seurakuntatyön, kansainvälisen toiminnan sekä viestinnän. Seurakunnat ovat suunnitelleet vuoden 2023 toiminnan uuden strategian valmistumisen kynnyksellä. Uusi strategia näkyy esimerkiksi siinä, että seurakunnat kohtaavat millenniaalisukupolven espoolaisia panostamalla mm. verkkotyöhön, viestintään ja uudenlaisiin hengellisen elämän kokeiluihin. Seurakuntien laaja-alaisen toiminnan tarkemmat toimintasuunnitelmat hyväksytään seurakuntaneuvostoissa.

Kansainväliseen apuun ja lähetystyöhän on ensi vuodelle varattu 1,7 miljoonaa euroa. Määräraha on 4,1 % arvioidusta verotulosta. Koska verotuloja arvioidaan tulevan hieman aiempaa enemmän, myös tämä summa nousee n. 20 000 eurolla. Jakamattoman kansainvälisen vastuun määräraha on n. 20 tuhatta euroa suurempi kuin edellisenä vuonna. Katastrofiavun määrä on 80 000 euroa. Sen lisäksi talousarvioon lisätty 60 000 euron lisätuki Ukrainan avustamiseen.

Ensi vuodelle investointeihin on varattu 3,2 miljoonaa euroa. Suurin ensi vuoden hanke on Velskolan kartanon peruskorjaus.

Kiinteistötoimen kulut ovat viime vuosina nousseet ja kiinteistöissä on mittava korjausvelka. Peruskorjaussuunnitelman mukaan vuosina 2025–2031 investointitarpeet ovat lähempänä 100 miljoonaa. Tämän vuoksi kiinteistöjen määrää on tulevina vuosina karsittava.

Thu Dec 15 12:36:11 EET 2022