Kolme hakijaa Espoonlahden kirkkoherranvaalissa

Seurakuntaneuvosto valitsee kirkkoherran ensi keväänä.

Espoonlahden kirkko kuvattuna ilmasta, tumma kuparikattoinen rakennus.

Espoonlahden seurakunnan kirkkoherran virkaan tuli hakuajan päättymiseen 16. joulukuuta 2022 mennessä kolme hakemusta.

Virkaa ovat hakeneet:

Jukka Lehti
Tuomas Luoma
Kirsi Muurimäki

Espoonlahden kirkkoherran vaali on välillinen, eli seurakuntaneuvosto valitsee uuden kirkkoherran. Lähes kaikissa viimeaikaisissa pääkaupunkiseudun kirkkoherranvaaleissa tämä on ollut käytäntö, myös Espoossa.

Ennen vaalia Espoon hiippakunnan tuomiokapituli antaa seurakuntaneuvostolle lausuntonsa hakijoista 16. helmikuuta 2023. Tämän jälkeen seurakuntaneuvosto valmistelee ja toteuttaa vaalin keväällä 2023. Kirkkoherra Päivi Linnoinen toimii tuomiokapitulin nimeämänä vaalien valmistelijana.

Uusi kirkkoherra aloittaa virassaan 1. syyskuuta 2023, kun nykyinen kirkkoherra Jouni Turtiainen jää eläkkeelle. Kirkkoherra Turtiainen on johtanut Espoonlahden seurakuntaa vuodesta 2010.

Espoonlahden seurakunta on yksi Espoon seurakuntayhtymän kuudesta seurakunnasta. Noin 30 000 jäsenen vireä seurakunta on nopeasti kehittyvän alueen keskeinen toimija, joka haluaa olla mukana ihmisten arjessa ketään unohtamatta.

Kirkkoherran virkaa voivat hakea papit, jotka ovat suorittaneet pastoraalitutkinnon ja seurakuntatyön johtamisen tutkinnon. Espoonlahti on suuri seurakunta, joten viranhoidossa tarvitaan hallinnollis-taloudellista kokemusta ja osaamista. Sen lisäksi viran erityistarpeet ovat mm. strategisessa johtamisessa, erilaisten kulttuurien huomioon ottamisessa sekä asiantuntijoiden henkilöstöjohtamisessa. Lisäksi kirkkoherralta edellytetään hengellistä johtajuutta.

Espoonlahden kirkon kuva: Lauri Ilola

Fri Dec 16 15:24:00 EET 2022