Kastepuu Paju on keskellä kirkon elämää ja vihitään käyttöön Tapiolan kirkossa loppiaisena

Kastepuun paikka ei tällä kertaa ole kirkkosalissa, vaan kirkkosaliin johtavan pääkäytävän varrella pohjoisseinällä. Teosta vastapäätä samalla käytävällä on lapsi- ja perheryhmien kokoontumistilat. Perhekerhot, muskarit ja muut tapaamiset.

Kuvassa on kastepuu Paju. Sen taustaseinällä on valoa ja varjoja.

Tapiolan kirkon uudessa kastepuussa on valoa seinällä. Kuva: Ville Palonen.

Samalla seinällä on lastenvaunuja parkissa perheiden tullessa kirkon tiloihin. Saako niitä jatkossa parkkeerata seinälle teoksen alle, kirkkoherra Päivi Linnoinen

– Lastenvaunuja saa jatkossakin tuoda teoksen alle, on ihanaa, että teos on keskellä elämää ja lapsiperheiden arkea, vastaa Linnoinen, joka iloitsee uudesta taideteoksesta.

Kastepuu Paju on teos valosta

Kastepuun suunnittelua pyydettiin ehdotusta kahdelta taiteilijalta. Valituksi tuli taiteilija Kirsti Taiviolan teos Paju

–Ajatus teokseen lähti liikkeelle vasta kun tulin kirkon tiloihin katsomaan sen toteutuspaikkaa, Kirsti kertoo.

Kirsti Taiviola on helsinkiläistynyt taiteilija, joka on viettänyt lapsuutensa Espoossa. Vaikka Tapiola ei ollut kotiseurakunta, on kirkko tuttu jo rippikouluajoilta. Kirkossa istuessa rippikoululaiset katsoivat kirkkosalin etuseinää ja laskivat tiilenpäitä. Seinä on tehty betoniharkoista.

–Aloitin työn suunnittelun syksyllä 2021. Koko Tapiolan kirkon peruskorjaus kesti hieman ennakoitua pitempään, nyt sen valmistuttua teos päästään ottamaan käyttöön.

Teoksen nimi Paju osuu sattumalta hienosti Aarne Ruusuvuoren alkuperäiseen suunnitelmaan koko Tapiolan kirkosta, joka kulki työnimellä Pyhät puut. Kirkon tontilla kasvaa edelleen vanhoja mäntyjä, joita varjeltiin myös peruskorjauksen aikana. Teos liittyy puuteemaan. Luonto on läsnä kaikkialla kirkon ikkunoiden ulkopuolella.

Kirsti Taiviola on tehnyt muitakin kirkkotaideteoksia, muun muassa Söderkullan kirkon alttariteoksen Auringon laulu vuonna 2021.

Millaista oli päästä suunnittelemaan tämä työ, Kirsti Taiviola?

– Ihana projekti kaiken kaikkiaan. Söderkullan alttariteoksen suunnittelun jälkeen tämä tuntui luontevalta jatkolta sille. Taiteen tekeminen on samaan aikaan ajattelua. Mieli työstää saman aikaisesti suunnittelua ja ajattelua alitajuisesti.

– Olen vuosia kehitellyt lasilinssin valmistustekniikkaa, jolla pystyn ohjaamaan valonsäteitä kuvioiksi. Tämä on Paju-teoksen ytimessä, teos itsessään muodostuu seinälle osuvasta valosta, jonka ylhäällä oleva linssi heijastaa.

Valon keskellä seinällä on yksittäinen oksa. Kastettujen vauvojen nimilaput kiinnitetään pronssiin valettuun oksaan. Nimilapuista muodostuu vuoden mittaan nauhamainen lehvästö.

Kirsti Taiviola osaa puhaltaa lasia ja on alun alkaen puhaltanutkin itse teoksensa.

– Nykyään teen itse muotit ja menen työskentelemään ammattipuhaltajan kanssa Riihimäelle. Lasinpuhaltaja Kaappo Lähdesmäen kanssa yhdessä teemme linssiaihion valmiiksi.

Taiteilija on paikalla kastepuun vihkimisessä loppiaisena

Taiteilija Kirsti Taiviola on itse paikalla Tapiolan kirkossa loppiaisena perjantaina 6.1.2023 klo 12 esittelemässä teostaan. Teos julkistetaan loppiaisen messun kirkkokahveilla. Messussa siunataan uudet luottamushenkilöt ja työntekijät. Kirkon osoite on Kirkkopolku 6, Espoo.

Tietoa taiteilijasta

Kirsti Taiviola on helsinkiläinen kuvataiteilija. Hän valmistui taiteen maisteriksi Taideteollisesta korkeakoulusta, Keramiikka- ja lasisuunnittelun osastolta vuonna 2001 (nyk. Aalto-yliopisto).

Taiviola on työssään erikoistunut lasimateriaaliin ja käyttää teoksissaan usein valoa lasin rinnalla. Hänen työskentelynsä kunnioittaa perinteistä lasinvalmistuksen käsityötaitoa mutta lähestymistapa työhön kumpuaa käsitteellisistä lähtökohdista.

Taiviolan viimeaikaisimpia julkisia teoksia ovat Söderkullan kirkon alttariteos "Auringon laulu - Solsången" ja Helsingin yliopiston metroasemalle johtavaan käytävään toteutettu valoteos "Kenno". Molemmat valmistuivat vuonna 2021.

Taiteilijan ja muotoilijan työnsä ohella Kirsti Taiviola on pitkään toiminut opettajana Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa, jossa hänen opetusalanaan on lasitaide ja -muotoilu."

2022-12-28 07:00:00.0