Kesätöihin Espoon hautausmaille: Uusia kavereita ja hyvä porukkahenki

Espoon seurakuntien hautausmailla on meneillään työntekijähaku kesälle 2023. Hautaustoimessa toivotaan tällä hetkellä hakemuksia erityisesti yli 18-vuotiailta kausityöntekijöiden pesteihin.

kesatyo kellonummi lukkari.jpg

Kellonummella kesä- ja kausityöntekijät saavat tehdä töitä kauniissa ympäristössä. Kuva: Essi Kuntanen, kesä 2022.

Töitä on tarjolla 50 määräaikaiselle, fyysistä ulkotyötä pelkäämättömälle reippaalle tekijälle.

Kausityöntekijän työtehtäviin kuuluu esimerkiksi hautausmaiden yleishoito ja hautojen hoito, kitkentää, haravointia, kukkapenkkien hoitamista ja nurmikon leikkaamista.

- Suurimpana tehtävänä kesähoitokauden aikana on kunnostaa ja hoitaa ne yksityisten haudat, jotka hautainhoitorahasto ja seurakuntayhtymä ovat ottaneet hoidettaviksi, hautaustoimen päällikkö Juha Ollila kertoo.

Hakijoilta edellytetään vähintään 18-vuoden ikää. Työssä pärjää reippaalla asenteella ja ahkeruudella.

Aiempien vuosien kausityöntekijät ovat kokeneet työn hautausmaalla ainutlaatuiseksi. Työympäristöä he ovat pitäneet kauniina, rauhallisena ja mielenkiintoisena. Palautteissa on kehuttu niin ikään hyvää porukkahenkeä, työyhteisöä ja työnjohtoa.

Kesäpestin aikana monet ovat kertoneet saaneensa paljon uusia kavereita.

- Työ on koettu helpoksi ja yksinkertaiseksi. Välillä työ on ollut fyysisesti raskasta, mutta hyvä porukka on auttanut ja töihin tuleminen on ollut monen mielestä mukavaa. Moni tulee mielellään meille uudestaan töihin seuraavana kesänä, Kappelin hautausmaan hautaustoimen työnjohtaja Hanna Siltala kertoo.

Kausityöntekijöillä ei tarvitse välttämättä olla aiempaa viher- ja puutarha-alan työkokemusta, mutta se katsotaan eduksi. Työt alkavat huhti-kesäkuussa 2023 tai sopimuksen mukaisesti. Työpaikkoja haetaan kirkkorekry-portaalin kautta.

Avoinna olevat kesäpestit Espoon seurakuntien hautausmailla:

Teksti: Eija Harju

Kuva: Essi Kuntanen