Apua perheiden kesälomajärjestelyihin – Kirkko Espoossa järjestää koululaisille kesätoimintaa

Espoon seurakunnat järjestävät 1.–3.-luokkalaisille seitsemän kesäkerhoa kesäkuussa. Kesäkerhoissa lapset saavat viettää arkipäivät virikkeellisessä ympäristössä turvallisten aikuisten ohjaamina.

KesaLapsille_lukkariM3_23.jpg

Kuvassa koululaisia Leppävaaran seurakunnan kesäkerhossa kesällä 2020. Kuva: Antti Rintala.

– Lapseni ovat osallistuneet seurakunnan kesäkerhoon jo kolmena kesänä ja tykänneet kovasti. Kesäkerho on pehmeä lasku lomaan. Vanhemmat lapseni ovat saaneet tekemistä ja itse olen voinut keskittyä kotona pienempiin sisaruksiin, toteaa lintuvaaralaislaisäiti Maria Korkiakoski.

Kesän 2023 kerhoihin ja leireille ilmoittaudutaan 1.–28.2. verkossawww.espoonseurakunnat.fi/kesatoiminta.

Espoon seurakuntien kesäkerhot ovat suunnattu pääasiassa 1.–2.-luokkalaisille ja ne järjestetään arkisin klo 9–14/16. Osassa kerhoissa on tarjolla lounas ja osaan otetaan mukaan omat eväät. Kerhojen viikkohinnat vaihtelevat 30–70 euroon. Kaikkiin maksuihin on mahdollista hakea taloudellisista syistä maksuvapautusta.

Korkiakoski hakee vanhemmille lapsilleen kesäkerhopaikkaa Leppävaaran seurakunnasta myös tulevana kesänä.

– Lapset ovat tykänneet etenkin kerhojen retkistä ja askarteluista. Ohjaajat kysyvät joka vuosi ennen kerhokauden alkua lasten toiveita ja ohjelmaa on rakennettu niiden pohjalta.

Kesäkerhot ovat avoimia kaikille espoolaislapsille

Seurakuntien kesäkerhoja vetää kaksi ohjaajaa, jotka ovat seurakuntien kasvatuksen ammattilaisia: lastenohjaajia, perhetoiminnanohjaajia tai nuorisotyönohjaajia. Kerhotoiminta on avointa kaikille espoolaisille eikä vaadi kirkkoon kuulumista.

– Suosittelen kesäkerhoja ihan kaikille perheille. Kerho on turvallinen paikka lapselle, jos vaikka vanhemmat ovat vielä töissä. Lapsi saa aikuisen seuraa ja kavereiden kohtaamista, eikä tarvitse olla yksin kotona. Lämmöllä ajattelen kaikkia niitä hetkiä, joita ohjaajat ovat lapsille mahdollistaneet, kertoo Korkiakoski.

Kesäkerhojen lisäksi Espoon seurakunnat järjestävät useita yön yli kesäleirejä 7–13-vuotiaille. Leirien hinnat vaihtelevat 35–70 euroon ja hinta sisältää yhteiskuljetuksen, majoituksen, ruokailut sekä ohjelman ja tapaturmavakuutuksen.

Ilmoittautuminen ja kesätoiminnan tarkemmat tiedot:
www.espoonseurakunnat.fi/kesatoiminta

2023-01-31 10:35:41.0