Nopea apu parisuhdeongelmiin – kirkon perheneuvojat tarjoavat kertaluonteista perheneuvontaa pääkaupunkiseudulla

Kirkon perheneuvojat tarjoavat maksuttomia, helposti varattavia kertakäyntejä helsinkiläisille, vantaalaisille, espoolaisille ja kauniaislaisille. Kertakäynnillä on mahdollista keskustella terapiatyön ammattilaisen kanssa omasta elämäntilanteesta ja ihmissuhteista.

PANK_teams_23_LUKKARI_M (2).jpg

Kuva: Shutterstock.

– Kertatapaaminen antaa mahdollisuuden keskustella lähisuhteisiin liittyvistä kysymyksistä matalalla kynnyksellä. Ei tarvitsee jännittää, onko oma asia riittävän iso. Toivon, että tapaamiset rohkaisevat ottamaan mieltä kaihertavat asiat puheeksi ajoissa, toteaa Espoon seurakuntien perheneuvoja Marko Autio.

1–1,5 tunnin mittaisen kertakäyntiajan perheneuvojalla voi käyttää yksin, kumppanin tai perheen kanssa – juuri sillä kokoonpanolla, mikä tuntuu tarpeelliselta.

Kertatapaamiset toteutetaan Espoon ja Helsingin seurakuntien perheneuvonnassa etätapaamisina. Vantaan seurakuntien perheneuvonnan kautta voi puolestaan varata joko tapaamisen vastaanotolla tai etäyhteyksin.

Helsinkiläisasiakkaat tyytyväisiä kertaneuvontaan ja perheneuvojien ammattitaitoon

Varhaiskasvatuksen ohjaaja Elisa Uurtio Leppävaaran seurakunnasta tutki Diakonia-ammattikorkeakoulun opinnäytetyössään 19 helsinkiläisen asiakkaan kokemuksia kertaluonteisesta perheneuvonnasta syksyllä 2021.

– Asiakkaiden kokemukset olivat pääosin hyvin myönteisiä. Ihmiset kokivat, että he saivat apua ja uusia näkökulmia tapaamisesta. Asiakkaat kiittivät myös perheneuvojia ammattitaidosta, summaa Uurtio.

Kertaluonteinen perheneuvonta sopii hyvin tilanteisiin, joissa ihminen kaipaa jäsennystä elämäntilanteeseensa tai ajatuksiinsa tai jonkin yksittäisen parisuhteen tai perheen asian käsittelyyn.

– Jos perheessä tai parisuhteessa on solmukohta, josta ei päästä eteenpäin ilman ulkopuolista apua, siihen kertakäynti tepsii. Kertakäynnillä asiaa voi purkaa yhdessä ammattilaisen kanssa ja saada vinkkejä myös jatkotyöstöön.

Maksuton kertakäynti varataan näppärästi verkossa

Kirkon perheneuvonta on maksutonta ja kaikille avointa, eikä se vaadi kirkon jäsenyyttä. Kertatapaaminen varataan kaupungeittain sähköisen ajanvarauksen kautta. Aikoja on rajallisesti ja niitä lisätään varattavaksi säännöllisesti.

Ajanvaraus espoolaisille ja kauniaislaisille.
Ajanvaraus helsinkiläisille.
Ajanvaraus vantaalaisille.

Kertaluonteista perheneuvontaa tarjosi ensimmäisenä vuonna 2019 Helsingin seurakuntien perheneuvonta ja Töölön seurakunta, syksyllä 2022 mukaan liittyi Espoon seurakuntien perheneuvonta ja helmikuussa 2023 myös Vantaan seurakuntien perheneuvonta.

Tue Feb 07 07:00:00 EET 2023