Ristiäiset stressittä? Kirkko Espoossa järjestää helppoja ja maksuttomia Kastepäiviä

Espoon seurakunnat järjestävät tänä vuonna kuusi Kastepäivää, joissa seurakunta hoitaa kaikki juhlajärjestelyt kastemekosta kakkukahveihin. Kasteperheen ei tarvitse kuin varata aika.

kuva Antti Rintala.jpg

Espoolaisperheet ovat tyytyväisiä seurakuntien ristiäisjärjestelyihin. Kuva: Antti Rintala.

Yhteisöllisistä Kastepäivistä on tullut pääkaupunkiseudulla suosittu perinne. Espoon ensimmäinen Kastepäivä järjestettiin vuonna 2011 kauppakeskus Isossa Omenassa.

Olarin seurakunta avaa myös tänä vuonna Kastepäivien sarjan lauantaina 11.3. Olarin kirkolla. Maaliskuisen Kastepäivän puuhamiehenä toimii Tiktokistakin tuttu pastori Tapio Suontakanen.

Kastepäivissä tunnelma on ollut aina hyvä ja lämmin. Olemme iloisia jokaisesta kastettavasta. Toimitan itse Olarin Kastepäivässä jokaisen kasteen, joten pystyn takaamaan, että niistä jokainen toimitetaan samalla rennolla tyylillä, naurahtaa Suontakanen.

Kastepäivässä voi kastaa niin vauvan, teinin kuin taaperon

Kastepäivät ovat avoimia ja maksuttomia kaikille espoolaisille. Kastepäiviin voi tuoda kastettavaksi minkäikäisen lapsen tahansa: niin vauvan, taaperon kuin teinin. Kastettavan lapsen huoltajista vähintään toisen tulee kuulua kirkkoon. Kummien etsinnässä seurakunta voi olla apuna.

– Suosittelen Kastepäiviä ihan jokaiselle, jolla ei ole vaikkapa elämäntilanteesta johtuen rahkeita järjestää ristiäisiä. Kastepäivä on helppo ja vaivaton tapa. Riittää, kun soittaa ja varaa ajan. Seurakunta järjestää myös tarjoilut päivään ja niiden lisäksi saa ottaa omiakin.

Kastepäiviä järjestetään vuoden mittaan eri puolilla Espoota, kirkoissa ja kappeleissa. Kussakin Kastepäivässä on varattavissa kastehetkiä noin tunnin välein, muutamasta tusinaan. Kastetoimituksen jälkeen seurakunta kattaa viereiseen saliin tai huoneeseen kakkukahvit kasteperheelle ja vieraille. Tarjoilut on mitoitettu noin parillekymmenelle hengelle.

Espoolaisperheet ovat erittäin tyytyväisiä kastejärjestelyihin

Espoolaisperheet ovat hyvin tyytyväisiä seurakuntien ristiäisjärjestelyihin. Kaikille kasteperheille lähetetyn kyselyn mukaan vanhemmat arvioivat kastejuhlien sujuvuuden arvosanalla 4.8/5. Huoltajat ovat myös tyytyväisiä yhteistyöhön papin kanssa arvosanalla 4.8/5.

Kastepäivien osalta perheet kiittelevät seurakuntia siitä, että kaiken palvelun saa saman katon alta.

Kastepäivä oli ihanasti järjestetty kokonaisuus ja auttoi meidän isoa perhettämme suuresti, kun aika ei millään meinannut riittää arjen hulinassa kastetilaisuuden järjestämiseen. Ihana kakkukin, muistelee Leppävaaran seurakunnan Kastepäivään osallistunut vanhempi.

Kastepäiviin ilmoittaudutaan Espoon seurakuntien palvelukeskuksen kautta, p. 09 80 50 2601, varauspalvelut.espoo@evl.fi. Kevään 2023 Kastepäiviin voi jo varata ajan

Kastepäivät Espoossa vuonna 2023

la 11.3. Olarin kirkko, Rälssitilankuja 1