Katastrofiapua maanjäristyksen uhreille Syyriaan

Espoon seurakunnat myönsi 30 000 euroa apua maanjäristyksen uhrien auttamiseksi Syyriassa. Apu kanavoidaan Kirkon Ulkomaanavun kautta, joka on työskennellyt Syyriassa vuodesta 2017.

Syyria.jpg

Kirkon Ulkomaanapu on toiminut Syyriassa vuodesta 2017. Ensivaiheessa alueella jaetaan suojaa kylmää vastaan. Kuva: Kirkon Ulkomaanapu

Maanantaiaamuna 6.2.2023 alkaneet maanjäristykset ovat aiheuttaneet valtavaa tuhoa Turkissa ja Syyrian pohjoisosissa. Ensimmäistä 7,8 magnitudin suuruista järistystä seurasi useita jälkijäristyksiä, mitkä romahduttivat rakennuksia. Kymmeniätuhansia ihmisiä on kuollut ja loukkaantunut. Ihmisiä on evakuoitu tuho-alueilta väliaikaisiin suojiin.

Kirkon Ulkomaanavun maatoimiston paikalliset työntekijät ovat kartoittaneet järistysten tuhoja Aleppon, Haman, Idlebin ja Raqqan alueella. Alueella on tällä hetkellä kylmä, ja rakennusten sortumisvaaran vuoksi moni maanjäristystä paennut joutuu oleskelemaan nyt ulkona. Tässä vaiheessa onkin tärkeää toimittaa maanjäristyksestä uhreille etenkin sellaisia tarvikkeita, jotka auttavat selviytymään talvesta.

Ensivaiheessa työntekijät tulevat jakamaan 1000 perheelle eli noin 5000 hengelle huopia, patjoja, taskulamppuja, pressuja suojaksi sekä talvivaatteita lapsille ja aikuisille. Avun tarvetta kartoitetaan vielä muilla maatoimiston alueille. Akuutin hätäavun jälkeen pyritään takaamaan lapsille mahdollisimman nopean ja turvallisen paluun koulutuksen pariin

Espoon seurakunnat on varannut tälle vuodelle katastrofiavustuksiin 80 000 euroa. Espoon seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto päätti avustuksesta kokouksessaan 13. helmikuuta 2023. Avustuksen käytöstä raportoidaan seurakunnille normaalin käytännön mukaisesti.

Tue Feb 14 09:54:00 EET 2023