Espoon kirkonkellot soivat Ukrainalle perjantaina 24. helmikuuta

Espoon kirkkojen kellot soittavat tukea Ukrainalle Venäjän Ukrainaan hyökkäämisen vuosipäivänä 24.2.2023 puolen päivän aikaan. Olarin ja Tapiolan kirkoissa on samaan aikaan mahdollisuus liittyä rukoushetkeen.

ukrainan_rauhankellot lukkari 750px.jpg

Kuva: Suomen ev.lut. kirkko

Espoon seurakunnat yhtyvät maanlaajuiseen kellojen soittoon, johon kirkon piispat ovat seurakuntia kutsuneet. Myös ortodoksisen kirkon arkkipiispa Leo on kehottanut ortodoksisia seurakuntia mukaan tuen osoitukseen.

Piispojen viesti sodan vuosipäivänä:

”Venäjän laiton hyökkäys Ukrainassa jatkuu. Kärsimyksen ja uhrattujen ihmishenkien määrä on kestämätön. Ukrainalaiset tarvitsevat kaiken saatavilla olevan avun ja tuen.

Sodan vaikutukset ulottuvat laajalle ja synnyttävät huolta myös täällä Suomessa. Tarvitsemme yhteenkuuluvuutta ja keskinäistä huolenpitoa."

Olarin ja Tapiolan kirkoissa kellojen soitto aloittaa rukoushetket, joissa rukoillaan Ukrainan ja rauhan puolesta. Molemmissa kirkoissa voi myös käydä sytyttämässä kynttilän rukouksen merkiksi. Tapiolan kirkon rukoushetkeä voi seurata myös verkon välityksellä.

Olarissa kirkolla tankoon nostetaan vuosipäivänä Ukrainan lippu. Kirkolla on tarjolla myös keskusteluapua hartauden jälkeen kello kahteen saakka.

- Kirkossa on mahdollisuus hiljentyä tai keskustella jonkun kanssa oman tarpeen mukaan. Kutsumme paikalle niin ukrainalaisia kuin suomalaisia, kansainvälisen työn sihteeri Markus Silvola kertoo.

Markus Silvola vinkkaa myös tulevista tukikonserteista, joiden tuotto ohjataan ukrainalaisten hyväksi.

Olarin kirkossa järjestetään maaliskuussa kaksi konserttia ukrainalaisten hyväksi. Candomino-kuoro konsertoi sunnuntaina 12. maaliskuuta. Viikkoa myöhemmin, sunnuntaina 19. maaliskuuta, kuullaan klassista ja ikivihreitä panhuilisti Stefan Stanciun ja Seele-kvartetin esittämänä. Myös Tapiolan kirkossa 2. huhtikuuta soivan Luukas-passion ohjelmatuottoja ohjataan Ukrainaan.

Kaikissa Suomen seurakunnissa rukoillaan Ukrainan ja ukrainalaisten puolesta vuosipäivää seuraavana sunnuntaina ja edelleen tulevissa jumalanpalveluksissa.

Espoon seurakuntien tukitapahtumat ja toimet on koottu Tukena Ukrainan kriisissä -sivulle.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2023-02-17 10:06:00.0