Maan päivä -tapahtumassa tehdään hyvää Itämerelle

Kansainvälisenä Maan päivänä la 22.4. klo 10–13 Espoonlahden kirkolla järjestetään usean toimijan yhteinen ympäristö- ja kierrätystapahtuma. Sen kirpputoripöytien vuokrat ja hävikkikahvilan tuotto lahjoitetaan lyhentämättömänä Itämeren rantojen suojeluun John Nurmisen säätiölle.

Ulkokuvassa isolla kivellä istuu punatakkinen Katriina Vilkman. Aurinko paistaa kirkkaasti. Taustalla metsä...

Katriina Vilkmania Maan päivässä viehättää sen ydinajatus; kansalaisten toiminta maan puolesta. Kuva: Jari Vastamäki.

- Kohdistamme päivän tuotot säätiön kautta erityisesti Espoonlahden rantojen suojeluun. Yhdessä tekemällä ja kierrättämällä voimme tehdä hyvää alueen rannoille, tapahtuman vastaava tuottaja Katriina Vilkman Espoonlahden seurakunnasta kertoo.

Vilkmanin mukaan Espoonlahdessa ei ole ollut vuosiin kierrätysteemaisia tapahtumia. Idea tapahtuman järjestämisestä syntyi Espoonlahden seurakunnan ympäristöryhmässä. Yksi sen jäsenistä toimii aktiivisesti myös Espoon ympäristöyhdistyksessä eli Espyyssä. Katriina Vilkmania Maan päivässä viehättää sen ydinajatus; kansalaisten toiminta maan puolesta.

- Luomakunnasta tulee pitää huolta yhdessä tekemällä, Katriina Vilkman toteaa.

Toisen roska on toisen aarre

- Maan päivänä tarjoamme ihmisille mahdollisuuden laittaa turhia tavaroitaan kiertoon kirppiksellä. Tapahtumassa on tarjolla niin ikään runsaasti tietoa esimerkiksi kestävästä kehityksestä, lajittelusta ja kierrätyksestä, Katriina Vilkman kertoo.

Tapahtumassa on kirpputorin ja kahvilan lisäksi pomppulinna, askartelua ja muskari. Lapsille suunnatut aktiviteetit ovat ilmaisia. Kierrätystietämystään voi testata tietovisassa.

Kirppispöytiä on tähän mennessä varattu noin 20 kappaletta. Lisääkin kirppismyyjiä tapahtumaan sopii.
Kirppispöydän voi varata sähköpostitse, katriina.vilkman@evl.fi. Pöytävuokra on kymmenen euroa. Maksaa voi paikan päällä käteisellä tai kortilla.

Espoonlahden seurakunnan kanssa Maan päivän järjestävät Espoon Latu, Espoon ympäristöyhdistys, John Nurmisen säätiö ja Kierrätyskeskuksen ympäristökoulutus/HSY.

Maan päivä la 22.4. klo 10–13, Espoonlahden kirkko, Kipparinkatu 8, 02320 Espoo.

YK:n yleiskokous on julistanut huhtikuun 22. päivän Kansainväliseksi Äiti Maan päiväksi, jotta muistaisimme elää arjessamme harmoniassa luonnon kanssa, ja jotta niin nykyisillä kuin myös tulevilla sukupolvilla olisi oikeudenmukainen mahdollisuus elää tasapainoista elämää maapallollamme.
- Suomen Yk-liitto -

Tue Apr 18 18:00:00 EEST 2023