Arttu Wiskari sai Espoonlahden seurakunnalta Pro diaconia -tunnustuksen

Espoonlahden seurakunta on myöntänyt maanantaina 15.5. seurakunnan diakoniatiimin esityksen pohjalta Pro diaconia -tunnustuksen seurakunnan jäsen Arttu Wiskarille. Wiskari tunnetaan monipuolisena muusikkona sekä musiikki- ja ravintola-alan yrittäjänä.

Kuvassa on Arttu Wiskari. Hänellä on käsissään Pro diaconia -mitali ja kimppu punaisia ruusuja.

Arttu Wiskari vastaanotti Pro diaconia -mitalin 15.5. Espoonlahden kirkolla. Kuva: Eija Harju.

Tunnustus myönnetään henkilölle tai yhteisölle, joka toiminnassaan tai päätöksenteossaan on toiminut yhteistyössä diakoniatyön kanssa ja edistänyt diakonian perustehtävän toteutumista. Merkin saaja on huomannut ihmisen ja tehnyt työtään sydäntään kuunnellen ja kristillistä lähimmäisenrakkautta toteuttaen.

Tunnustuksen luovuttivat Espoonlahden seurakunnan kirkkoherra Jouni Turtiainen ja johtava diakoniatyöntekijä Mari Paulasaari. Tilaisuutta oli juhlistamassa iso joukko seurakunnan diakoniatiimistä sekä seurakuntalaisia.

- Pro diaconia -tunnustus on mahtava huomionosoitus. Mitali kuuluu Pauliina-vaimolleni ja koko Wiskarilan työryhmälle. Olimme korona-aikana itse hädässä, kun pääsimme auttamaan muita, Arttu Wiskari kertoo.

Korona-aikaa Arttu Wiskari piti erittäin haastavana ajanjaksona. Rajoitukset lopettivat ensin keikkailun ja sitten sulkutoimet uhkasivat ravintolan toimintaa.

- Mietimme vaimon kanssa, miten tästä selvitään. Oli todella hankala keksiä mistään asiasta mitään positiivista. Musahommien loputtua olin ensimmäistä kertaa 15 vuoteen työttömänä, Arttu Wiskari sanoo.

Tuossa hetkessä hän päätti vaimonsa kanssa, että Arttu ryhtyy kuljettamaan ruokalaatikoita ihmisille koteihin.
- Ajoin autolla ympäri Espoota, kuuntelin rockia ja vein ihmisille safkaa. Ruokalähetyksiä toimittaessani sain jutella ihmisten kanssa. Se oli parasta ikinä, Arttu Wiskari kertoo.

Taustalla korona-ajan ruoka-aputoiminta

Arttu Wiskari on toiminut omistamansa Wiskarila-ravintolan myötä yhteistyössä seurakunnan diakoniatyön kanssa järjestämällä Apukäsi-toimintaa koronapandemian aikana. Espoonlahdessa oli keväällä 2020 koronasulun aikana kuukauden yhteistyöprojekti Arttu Wiskarin Wiskarilan ja Apukäsi-toiminnan kanssa 28.4.-28.5.2020. Apukädet eli ihmiset, jotka halusivat lahjoittaa ruoka-annoksia tarvitseville, maksoivat Wiskarilaan etukäteen ruoka-annoksista.

Wiskarila valmisti ruoat ja toimitti ne meille kirkolle sovittuina päivinä eli tiistaisin ja torstaisin n. klo 10. Ruokaboxeja tuli jaettavaksi 5 perheelle/ti ja to (sis. ruoat 4 hengelle/boxi). Perheet itse noutivat ruoat kirkolta. Diakoniatyö valitsi asiakkaidemme joukosta perheet, joille lahjoitusruoat annettiin ja jakoi ruokaboxit kirkolla heille. Kaikkiaan ruokaboxeja sai 25 perhettä. He olivat hyvin tyytyväisiä saamistaan ruokaboxeista ja varsinkin monen perheen nuoret olivat ilahtuneita, kun ruoka tuli juuri Wiskarilasta.

Diakoniatyö myöntää Arttu Wiskarille Pro diaconia -tunnustuksen kiitoksena koronavuosien aikana tehdystä arvokkaasta työstä seurakunnan yhteistyökumppanina. Merkki on seitsemäs Espoonlahden seurakunnan myöntämä tunnustus. Kaikkiaan Pro diaconia -mitaleita on Espoon seurakunnissa jaettu 28 kappaletta.

Mikä on Pro diaconia -tunnustus?

Tunnustuksena diakonisesta toiminnasta seurakunta, hiippakunta, kirkkohallitus tai sen yksikkö, Diakoniatyöntekijöiden Liitto tai diakoniajärjestö voivat myöntää yhteistyökumppaneilleen Pro diaconia -mitalin.

Mitali voidaan antaa henkilölle tai yhteisölle, joka toiminnassaan tai päätöksenteossaan on toiminut diakoniaa edistäen tai erityisellä tavalla lähimmäisenrakkautta toteuttaen.

Kirkkoneuvosto tai seurakuntaneuvosto, tuomiokapituli, kirkkohallitus, Diakoniatyöntekijöiden Liiton hallitus tai diakoniajärjestön hallitus myöntää Pro diaconia -mitalin kirkon viranhaltijan, työntekijän tai järjestön edustajan hakemuksesta. Hakemus on vapaamuotoinen. Mitali voidaan luovuttaa saajalleen yhteisön juhlassa tai muussa sopivassa tilaisuudessa.

Pro diaconia mitali on tarkoitusta varten suunniteltu niin sanottu pöytämitali, jonka mukana toimitetaan rintaan kiinnitettävä merkki. Rintamerkkiä voi käyttää esimerkiksi työhön tai ammattiin liittyvissä juhlatilaisuuksissa sekä suku- ja perhejuhlissa.

Teksti: Mirja Aukee ja Eija Harju

Klikkaa ja katso tallenne: Arttu Wiskari Kirkko Espoo -instalivessä 15.5.2023.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Fri May 12 16:08:00 EEST 2023