Espoon seurakunnissa juhlitaan juhannusta ennätyslaajasti

Espoon kuudessa seurakunnassa järjestetään juhannuksena tapahtumia, jotka tarjoavat tekemistä kaikenikäisille: suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tapahtumien monipuolisuuteen on panostettu tänä vuonna monikielisyyden lisäksi alueellisesti ja määrällisesti.

Kuvassa on vaaleanvihreitä koivunlehtiä.

Kuva: Pixabay.

–Tarjonta on tosi monipuolista. Onhan se fantastista, että juhannusaattona on tarjontaa ihan kaikissa seurakunnissa, ympäri Espoota. Viestinä siis, että tervetuloa mukaan, Esbo svenska församlingin kirkkoherra Kira Ertman rohkaisee.

Tapahtumia on tänä vuonna varhaisesta iltapäivästä iltaan saakka. Varaslähdön juhannusaatolle voi ottaa Espoon tuomiokirkossa, jossa järjestetään juhannuksen aatonaattona suosittu Urkuyö ja Aaria -konsertti.

Tapiolan kirkolla juhannusjuhlat käynnistyvät juhannusaattona kello 12 ruokailulla ja musiikilla. Kurssikeskus Hvittorpissa juhannus polkaistaan vauhtiin kello 14. Vitträskin rannalla sijaitsevan Hvittorpin koko perheen juhannusjuhla tarjoaa mahdollisuuden muun muassa saunomiseen ja piknikin viettoon. Hvittorpiin voi tulla omalla autolla tai bussikuljetuksin. Bussit kulkevat reittejä: Tapiolan kirkko-Olarin kirkko-Espoonlahden kirkko sekä vastaavasti Leppävaaran kirkko-Espoon tuomiokirkko.

Tuntia myöhemmin eli kello 15 Leppävaaran kirkolla alkaa tapahtua. Juhannusta vietetään Leppävaarassa perinteisin menoin, ja ohjelmaan kuuluu musiikkiesitysten lisäksi muun muassa hartaus ja lipunnosto. Kello 16 Soukan kappelilla vietetään kaupunkijuhannusta. Esbo svenskan midsommarfest -juhannustapahtuma alkaa kello 16 Espoon tuomiokirkon seurakuntatalossa. Luvassa on muun muassa ruokailu, musiikkia ja muuta kesäistä ohjelmaa.

Tuomiokirkkoseurakunnan juhannusaatto-ohjelma alkaa kello 18. Luvassa on muun muassa juonnettua ohjelmaa, musiikkia, temppurata lapsille ja illan päättävä iltahartaus. Seikkailunhaluisille on tarjolla retki Nuuksion kansallispuistoon. Kaksipäiväisen minileirin järjestää Espoonlahden seurakunta.

– Juhannukseen voi virittäytyä Urkuyö ja Aarian -juhannusiltamissa jo torstaina tai vaikka kesäillan ehtoollisella Karakappelissa. Juhannusaattona on ohjelmaa kaikenikäisille ympäri Espoota. Mielenkiintoisuus tulee nimenomaan siitä, että seurakunnat tarjoavat ohjelmaa juhannuksena kaupungissa kaikille niille, jotka viettävät urbaania jussia, Ertman kertoo.

Juhannuspäivänä lauantaina seurakunnissa järjestetään perinteisiä juhannusmessuja. Espoon tuomiokirkossa ja Tapiolan kirkossa tilaisuudet alkavat kello 10, Leppävaarassa, Olarissa ja Espoonlahdessa kello 11.

Osaan tapahtumista on ilmoittautuminen muun muassa ruokailujen vuoksi. Suurin osa tapahtumista on ilmaisia. Lisätiedot mahdollisista maksuista ja tapahtumien sisällöistä on koottu yhteisille juhannussivuille.

Mon Jun 05 14:13:00 EEST 2023