Espoon seurakunnilta katastrofiapua hirmumyrskyn uhreille Myanmarissa

Espoon seurakuntayhtymä myöntää 15 000 euroa katastrofiapua Mocha-hirmumyrskyn uhreille Myanmarissa. Apu toimitaan perille Kirkon Ulkomaanavun kautta.

Hirmumyrskyn Mochan uhreja Myanmarissa

Jättisykloni Mocha iski Myanmariin ja Bangladeshiin 14.5.2023. Hirmumyrsk yä on kuvattu voimakkaimmaksi yli vuosikymmeneen. Sadat tuhannet ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa.

”Sykloni Mocha on vaurioittanut vakavasti Rakhinen alueen infrastruktuuria Myanmarissa. Vain korkeimmat ja vahvimmat rakennukset ovat selviytyneet”, kertoo Kirkon Ulkomaanavun Myanmarin maatoimiston johtaja Henry Braun.

Hätätilanne vaatii välitöntä katastrofiapua, jotta ihmiset saavat ruokaa ja suojaa ja infrastruktuuria saadaan jälleenrakennettua.

”Tulemme jakamaan myrskyn tuhoista kärsineille käteisavustuksia. Avustuksen turvin he voivat hankkia ruokaa. Pyrimme tarjoamaan apua 20 000 ihmiselle."

Jo tätä ennen Myanmarissa noin 17,6 miljoonan ihmisen on arvioitu elävän humanitaarisen avun tarpeessa, sillä maan sisäinen konflikti on heikentänyt elinoloja voimakkaasti vuodesta 2017.

Kirkon Ulkomaanapu on osoittanut hätäapurahastostaan 100 000 euroa katastrofeista kärsineiden auttamiseksi. Espoon seurakuntayhtymä on varannut vuoden 2023 budjetista katastrofiapuun 80 000 euroa. Tänä vuonna on jaettu 30 000 euroa Turkin ja Syyrian maanjäristyksen uhreille. Mochan uhrien avustuksen jälkeen katastrofiapua jää käytettäväksi tälle vuodelle 35 000 euroa.

Kuva: KUA

Tue Jun 06 09:19:31 EEST 2023