Kristittyjen kohtalo ja tulevaisuus Palestiinassa, Israelissa ja Lähi-idässä -keskustelutilaisuus Tapiolan kirkossa

Tapiolan kirkolla järjestetään symposium ihmisoikeuksista ja oikeudenmukaisuudesta Palestiinassa, Israelissa ja Lähi-idässä ma 12.6. klo 13-16. Tilaisuuden pääpuhujana toimii Jordanian ja Pyhän maan evankelis-luterilaisen kirkon emerituspiispa Munib Younan.

Kuvassa on emerituspiispa Munib Younanin kasvot ja kuva muraalista Palestiinassa.

Kuva: Kirkon kuvapankki, muraalin kuva Menni Nousiainen.

Younan on tehnyt merkittävän kansainvälisen uran teologina. Hän toimi Luterilaisen Maailmanliiton presidenttinä vuosina 2010–2017. Hänet on myös palkittu useilla kansainvälisillä rauhanpalkinnoilla.

Kiinteät suhteet Suomeen omaava Younan promovoidaan teologisen tiedekunnan kunniatohtoriksi Helsingin yliopistossa 9.6.2023. Samana päivänä hänen kunniakseen julkaistaan juhlakirja Blessed are the Peacemakers.

Younan edistää uskontojen välistä dialogia ja rauhanprosessia Lähi-idässä. Teologiassaan hän etsii ratkaisua Israel-Palestiinan pitkittyneeseen konfliktiin. Hän pitää miehitystä syntinä ja puhuu oikeudenmukaisesta kahden valtion mallin ratkaisusta. Younanin sanoo, että Jeesuksen opetukset velvoittavat kristityt rauhan nälkään.

Younan kritisoi kristillistä sionismia uskonnollisena ääriajatteluna. Younanin teologiassa uskontodialogi on osa kirkon diakoniaa. Younan näkee luterilaisen "poliittisen maltillisuuden" edistävän kestävän demokraattisen yhteiskuntajärjestyksen rakennusta Lähi-itään.

Tilaisuuden toisena alustajana kuullaan tutkija, tietokirjailija Timo R. Stewartia aiheesta Kristillinen sionismi ja Palestiina. Stewart on vanhempi tutkija Ulkopoliittisen instituutin Euroopan unioni -tutkimusohjelmassa. Stewart on voittanut Lauri Jäntin säätiön kirjallisuuspalkinnon teoksestaan Valter Juvelius ja kadonneen arkin metsästys

Tilaisuudessa kuullaan kommenttipuheenvuorot Suad Younanilta, Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan Vanhan testamentin eksegetiikan professorilta Martti Nissiseltä sekä Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffanssonilta.

Tilaisuuden järjestävät Tapiolan seurakunta yhdessä Suomen Lähetysseuran ja Diakonia-ammattikorkeakoulun kanssa. Reijo Räisänen ja Ilari Rantakari juontavat tilaisuuden. Tilaisuus alkaa kahveilla Kahvila Valossa, ja se striimataan Tapiolan seurakunnan Yotube-kanavalla.

Emerituspiispa Munib Younan ja tutkija, tietokirjailija Timo R. Stewart keskustelevat Tapiolan kirkolla Lähi-idän ihmisoikeustilanteesta ma 12.6. klo 13-16. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Wed Jun 07 09:35:00 EEST 2023