Diakoniatyöntekijät liikkeellä Espoossa syyskuun ensimmäisenä perjantaina

Espoolaiset diakoniatyötekijät lähtevät liikkeelle omien seurakuntiensa alueelle kohtaamaan espoolaisia. Jaossa on pieniä yksittäispakattuja ruisleipiä. Diakonian viran päivää vietetään joka vuosi syyskuun alussa. Espoossa aloitetaan diakonian viran päivä perjantaina 1.9.2023 klo 10 aamumessulla Olarin kirkossa. Messu on kaikille avoin tapahtuma.

Diakonianpva2023_Leena Santaharju.jpg

Espoonlahden seurakunnan johtava diakoniatyötekijä Mari Paulasaari on mukana perjantain jakelutempauksessa. Kuva Leena Santaharju.

Millä mielellä diakoniatyöntekijät lähtevät nyt syksyä kohti, diakonian asiantuntija Mika Siltala Espoon seurakuntayhtymästä?

– Pienituloiset ihmiset ovat ahtaalla kustannusten ja korkojen nousun takia, ja lisäuhkaa luovat sosiaalietuuksien leikkauspaineet.

Mitkä ovat suurimmat haasteet työssä juuri nyt?

– Jokapäiväinen leipä ei ole enää niin itsestäänselvyys kuin ehkä aikaisemmin.

Mitä haluatte sanoa espoolaisille diakonian viran päivänä ja tämän ruisleipäjakelun kautta?

– Tarvitaan hyvinvointivaltion merkityksen uudelleen pohdintaa ja ihmisten yhteiseen hiileen puhaltamista. Tästä muistuttaen jaamme leipää espoolaisille perjantaina 1.9. diakonian viran päivänä.

Diakoniantyöntekijän tunnistaa vihreästä virkapaidasta, jossa on valkoinen kirkollinen tunnus eli sokeripala kauluksessa

– Meillä on huoli asiakasmäärien kasvusta, sanoo johtava diakoniatyöntekijä Mari Paulasaari Espoonlahden seurakunnasta.

– Vähäosaisuus kuin myös monikulttuurisuus kasvavat alueella ja tässäkin tilanteessa diakoniatyöntekijät haluaisivat kohdata ihmiset kokonaisvaltaisesti. Olemme huolissamme ihmisten jaksamisesta ja toivomme kirkon olevan matalan kynnyksen kohtaamispaikka myös jatkossa, Paulasaari toteaa.

Espoon viidessä suomenkielisessä ja yhdessä ruotsinkielisessä seurakunnassa työskentelee tänäkin päivänä lähes neljäkymmentä diakoniatyöntekijää. Kunkin työnkuva painottuu vähän erilaisiin tehtäviin, kuten taloudelliseen avustamiseen, päihde- ja mielenterveystyöhön, erilaiseen ryhmä- ja leiritoimintaan, diakoniaruokailujen tai ruokajakelun koordinointiin, vanhusten tai omaishoitajien tukemiseen tai vaikkapa erityisnuorisotyöhön.

Ensimmäinen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon diakonissa Matilda Hoffman vihittiin tehtäväänsä 1.9.1872. Tästä alkaen ovat diakonissat ja diakonit työskennelleet eri tehtävissä kirkon viroissa. Vuonna 2022 vietettiin diakoniatyön 150-vuotisjuhlaa.

Messun tiedot verkkosivuilla: Diakonian päivän aamumessu - Kirkko Espoossa

2023-08-30 12:05:00.0