Vanhusten viikko 2023 kutsuu myös ulkoilemaan yhdessä

Valtakunnallista Vanhustenviikkoa vietetään tänä vuonna 1.–8.10. Viikon teemana on Tehdään iästä numero – Gör ett nummer av åldern – Dahkat agis nummira – Age matters.

Kuvassa kaksi henkilöä ulkoilee käsikynkkää syksyisessä maisemassa, toisella on kävelykeppi.

Viikon aloittaa Vanhustenpäivän valtakunnallinen pääjuhla sunnuntaina 1.10. Iisalmessa. Vanhustyön keskusliitto kannustaa kaikkia eri toimijoita mukaan viettämään viikkoa maanlaajuisesti. Torstaina 5.10. on lisäksi valtakunnallinen iäkkäiden ulkoilupäivä.

Espoon seurakunnat mukana järjestämässä viikon ohjelmaa

Espoon seurakunnissa vietetään viikkoa sekä vakituisissa viikoittaisissa toimintaryhmissä että erityisesti yhteisissä tapahtumissa Espoonlahden, Olarin ja Tapiolan seurakunnissa sekä Esbo svenska församlingissa.

– Yksinäisyys on tosi iso haaste koko yhteiskunnassa, myös ikäihmisten parissa, seniorityön diakoniatyöntekijä Meri Kalanti Olarin seurakunnasta toteaa.

– Yksinäisyys näkyy tutkimuksen mukaan ihmisen aivoissa samalla tavalla kuin fyysinen kipu, eli puhutaan vakavista haasteista.

– Meillä on paljon seniori-ikäisiä, jotka jäävät helposti syrjään ja joiden asiat saattavat jäädä vähemmälle huomiolle, Kalanti jatkaa.

– Liikunta tekee hyvää ihmisen fyysiselle ja psyykkiselle terveydelle. Siksi vanhustenviikolla kannustetaan ihmisiä liikkumaan yksin ja yhdessä, ja hakemaan ulos myös sellaisia, jotka eivät ehkä itse pysty tai uskalla enää liikkua ilman apua tai kaveria.

Olarin seurakunnan tapahtumat

Osana vanhustenviikon tapahtumia haastamme ikäihmiset ulkoilemaan ja nauttimaan ulkoilun päätteeksi lounaan kirkolla. Mahdollisuus yhteiseen kävelylenkkiin torstaina 5.10. Lähtö Olarin kirkon sisäpihalta klo 11. Kirkolla tarjotaan maittava lounas klo 12–13. Lounaan hinta on 4 euroa hengeltä. Kirkon osoite on Rälssitilankuja 1.

Espoonlahden seurakunnan tapahtumat

Torstaina 5.10. klo 13 vietetään Vanhustenviikon yhteislauluhetkeä "Jokainen ihminen on laulun arvoinen" Lippulaivan kirjastossa, Espoonlahdenkatu 8. Tilaisuuden järjestää Espoonlahden seurakunta. Paikalla ovat kanttori Helena Yli-Jaskari ja diakoni Eija Siivonen, vapaa pääsy.

Lähde ulkoilemaan iäkkään naapurin, ystävän tai sukulaisen kanssa ja tulkaa kävelyn päätteeksi täytekakkukahveille perjantaina 6.10 klo 12–15 Espoonlahden kirkolle, Kipparinkatu 8.

Tapiolan seurakunnan tapahtumat

Vie vanhus ulos -tapahtumaa vietetään torstaina 5.10. Lähde ulkoilemaan iäkkään naapurin, ystävän tai sukulaisen kanssa. Luvassa on kimppakävely Silkkiniitylle Tapiolan kirkon kahvila Valon edestä klo 11. Riksapyörän kyytiin pääsee klo 11–13. Keittolounas ja kakkukahvit 2 hlöä yhden hinnalla 5 e klo 11.30–13.30. Lisäksi yhdessä voi kulkea Pienen pyhiinvaelluksen Tapiolan uurnalehdossa klo 13 ja 13.30 Marianne Tiihosen johdolla. Kirkon osoite on Kirkkopolku 6.

Esbo svenska församling

Roll in – evenemang för seniorer i Esbovikens kyrka, Skeppargatan 8, 28.9 kl. 13. Välkommen på kaffe och kaka. Vår kantor uppträder och vi sjunger tillsammans. Om du behöver taxiskjuts anmäla dig till diakoni.esbosvenska@evl.fi eller diakon Ani Iivanainen tfn 050 597 3313.

Espoon tuomiokirkkoseurakunnan Vanhustenviikon kahvitarjoilut

Auroran kappelissa vietetään vanhusten viikkoa Café Auroran ollessa auki ma-to 10–14. Kahvilassa tarjotaan kahvi ja pulla. Kappelin osoite on Heiniemenpolku 1.

Samoin Viherlaakson kappelilla toimivassa Cafe Viherissä vietetään viikkoa tiistaina kappelilounaan yhteydessä klo 11–13. Tarjoamme kahvin ja jälkiruoan vanhusten viikon kunniaksi. Osoite on Viherkalliontie 2.

Suvelan kappelilla, tarjotaan Vanhustenviikon tiistaina klo 12–13 kappelilounaan yhteydessä kahvi ja makea tarjottava myös heille, jotka eivät ruokaile. Osoite on Kirstintie 24.

Ulkoilutunnelmia voi halutessaan jakaa sosiaalisessa mediassa tunnisteilla #Ikiliikkuja #voimaavanhuuteen #liikkumishaaste

Vanhustyön keskusliiton sivut verkossa.

2023-09-27 13:08:00.0