Asunnottomien yön teemana on Kenelle kaupunki kuuluu?

Asunnottomien yötä vietetään jälleen tiistaina 17. lokakuuta YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä Espoossa ja eri puolilla Suomea. Vuoden 2023 teemana on: ”Kenelle kaupunki kuuluu?”

Kuvassa palaa asunnottomien yön tuli metallitynnyrissä sateisessa pimeässä katumaisemassa.

Kuva: Mirja Aukee.

Espoossa oli marraskuussa 2022 asunnottomina 428 henkilöä. Tämä on tasan sata vähemmän kuin marraskuussa 2021.

– Suunta saatiin siis kääntymään oikeaan suuntaan vuonna 2022, joskaan tavoitteena olleeseen asunnottomuuden puolittamiseen vuoteen 2023 mennessä ei päästy, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aikuisten sosiaalipalveluiden palvelulinjajohtaja Tapio Nieminen sanoo.

–  Vuoden 2023 osalta tiedot saadaan vasta vuodenvaihteessa. Tämänhetkinen tuntuma on, että uusia asunnottomia alkaa tulla lisää, Nieminen toteaa.

–  Siihen vaikuttavat huononeva työllisyystilanne, kasvavat asumismenot, korkojen nousu sekä inflaatio ja suunnitteilla olevat heikennykset muun muassa asumistukeen ja toimeentulotukeen.

Viimeisin asunnottomien henkilöiden laskenta on tehty marraskuussa 2022. Seuraava laskenta tehdään tämän vuoden marraskuussa ja tilastot saataneen siitä joulu-, tammikuussa.

–  Erityisinä huolenaiheina ovat nyt kasvavat asumismenot niin omistusasunnoissa kuin vuokra-asunnoissa ja kaiken kaikkiaan kasvaneet elämisen kustannukset, Tapio Nieminen jatkaa.

–  Yhä enemmän tulee asiakkaita, jotka joutuvat hakemaan toimeentulotukea hyvinvointialueelta selvitäkseen asumismenoistaan.

Asunnottomuus on ilmiönä kaiken kaikkiaan heterogeeninen. Ei ole vain yhtä perustyyppiä asunnottomuutta, vaan se voi koskea kaikkia. Esimerkiksi erotilanteet tai lähisuhde- ja perheväkivalta voivat johtaa myös asunnottomuuteen.

– Pelkkä pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämiseen tähtäävä työ ei riitä, koska asunnottomuuden uhan edessä on aina uusia henkilöitä.  Meidän pitäisi pystyä vaikuttamaan ja ehkäisemään työllä jo aikaisemmassa vaiheessa ennen kuin ollaan jo asunnottomia tai pitkäaikaisasunnottomia, Nieminen toteaa.

Asunnottomien yön kansalaisliike haluaa herättää yhteiskunnallista keskustelua, kenen ehdoilla julkista tilaa suunnitellaan, kenellä on oikeus näkyä kaupunkikuvassa, kenen tarpeisiin kaupunkitila vastaa, ja onko meidän julkinen tilamme kaikille yhdenvertainen ja kaikkien saavutettavissa?

Asunnottomien yön valtakunnalliset verkkosivut: asunnottomienyo.fi

Asunnottomien yötä vietetään tiistaina 17.10. Espoossa seuraavissa tapahtumissa:

Kivenlahdentori ja Meri-Emyn tila, Merenkäynti 3.
klo 15–18 tarjolla keittoa, muurikkalettuja, kahvia. Jaetaan sukkia, pipoja yms. ja Partioaitan takkeja tarvitseville. Mukana Espoonlahden seurakunta, Meriemy, partiolippukunta Mesikämmenet, asumissosiaaliohjaaja, Lippulaivan kirjasto, SPR Lounais-Espoo, Kivenlahti-Stensvik seura.

Sellon kirjasto, Leppävaara, Viaporintori
klo 16–19 Sellon kirjaston edustalla tai sisällä aulassa huonolla säällä. Kirjastoauto, seurakunta tarjoaa makkaroita ja mehua, villasukkien jakoa. Mukana: Kela, Velka- ja talousneuvonta, Sininauhasäätiön yhteistyöprojekti Espoon Illusia ja Irti Huumeista ry Huudikoutsit, Omnia, Leppävaaran seurakunta ja Edistia.

Askel ja Emy, Pappilantie, Espoon keskus, Pappilantie 5–7 piha-alue
klo 17–21 kahvila, hernesoppaa ja voileipiä, grillimakkaraa, vaatteiden ja villasukkien jakoa, livemusiikkia Askeleen Royal Stars, terveyspiste. Tulien sytytys klo 19. Tapahtuman jälkeen mahdollisuus osallistua Tuomiokirkkoseurakunnan messuun sisällä Askeleen olkkarissa klo 19.30.  Mukana myös Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoon asunnot, Esbo svenska församling, asumissosiaaliohjaaja ja SPR:n Lounais-Espoon osasto.

Manna-apu, Tuomarila, Manna-talo, Tuomarilantie 19
klo 12–14 Soppatarjoilu. Jaossa takkeja. Paikalla asumisneuvoja.

Kaivo, Matinkylä, Kalamatti 3
klo 12–22 Kohtaamispaikka Kaivolla jaetaan villasukkia, käsineitä, päähineitä, vaatteita ja hygieniatuotteita. Lämmintä keittoa, grillattua makkaraa, kahvia ja teetä. Tapahtuma on maksuton, päihteetön ja perheystävällinen. Mukana Kohtaamispaikka Kaivo, Espoon kirjasto iso Omena, Olarin seurakunta, Olarin Samoojat, Ulosottovirasto, Ulosottolaitos sekä talous- ja velkaneuvonta ja Hyvinvointialueen sosiaalisen luototuksen työntekijä sekä Kran rf.

Olarinluoman vastaanottokoti, Luomanportti 9
klo 14–19 Olarinluoman vastaanottokodin pihalla pientä purtavaa, vaatejakoa sekä käyttövälineiden vaihtoa.

Ma–pe 16.–20.10.
Linkki, Espoon keskus, Kannusillankatu 8.
Ma, ti, to ja pe klo 10–15. Vaatteita asiakkaille, pientä tarjoilua. Mukana Velkaneuvonta maanantaina ja Omnian opiskelijat tiistaina.

2023-10-09 08:00:00.0