Kynttilät syttyvät pyhäinpäivänä Espoossa

Pyhäinpäivää vietetään lauantaina 4.11. Päivä on yksi suosituimmista ajoista joulun lisäksi, jolloin vieraillaan hautausmailla ympäri maata. Muistokynttilöitä sytytetään haudoilla, muualle haudattujen muistelupaikoilla sekä kirkkojen messuissa ja iltakirkoissa. Pyhäinpäivään kuuluvat myös kirkkokonsertit  Requiemien eli sielunmessujen ääressä. Lapsiperheille on Espoossa enkelikierros Kirkon hautausmaalla päivää edeltävänä tiistai-iltana.

Muistokynttilöiden rivi kasvavat  Kirkon hautausmaalla Espoon tuomiokirkon edessä.

Muistokynttilöiden rivit kasvavat Kirkon hautausmaalla Espoon tuomiokirkon edessä. Kuva Jukka Granström.

Tapiolan seurakunnan kirkkoherra Päivi Linnoinen on itse paikalla pyhäinpäivänä Tapiolan kirkossa ja sen viereisessä uurnalehdossa.

– Tänä pyhäinpäivänä ajattelen viime vuoden pyhäinpäivän aattona kuollutta äitiäni ja keväällä menehtynyttä puolisoni äitiä, Linnoinen kertoo.

– Meillä jokaisella on äiti. Kun sytytän pyhäinpäivänä kynttilän, ajattelen myös eri äitien lapsia Palestiinassa, Israelissa, Sudanissa, Ukrainassa ja kaikkialla, missä sota runtelee elämää.

– Kynttilä ja sen liekki kertoo minulle toivosta ja valosta, joka voittaa aina pimeyden. Se valo on minua ja maailmaa suurempi, Päivi Linnoinen sanoo.

Sytytä muistokynttilä ja jaa muistosi toisten kanssa

Espoossa on viisi hautausmaata, Gräsan uurnalehto Olarissa, Kellonummen hautausmaa, Kirkon hautausmaa ja Kappelin hautausmaa Espoon keskuksessa sekä Tapiolan uurnalehto. Hautahaku-palvelu auttaa löytämään haudan vainajan sukunimen perusteella. Sovelluksen karttapalvelu näyttää haudan sijainnin hautausmaalla. Hautausmailla ja uurnalehdoissa on kaikissa muistelupaikat muualle haudattujen muistokynttilöitä varten.

Seurakuntien työntekijöitä on tavattavissa keskusteluita varten pyhäinpäivänä Gräsan uurnalehdon portilla klo 12–18, Espoon tuomiokirkon kellotapulin luona pyhäinpäivän, kahvilateltassa klo 11–18, Kellonummen hautausmaalla klo 13–16, Leppävaaran kirkolla klo 11–17 sekä Tapiolan uurnalehdossa klo 13–16.

Kynttilän voi sytyttää myös muistelupaikoilla, jos läheisen hauta on kaukana. Muistelupaikkoja on hautausmaiden lisäksi Auroran ja Kalajärven kappelin pihassa, Espoonlahden kirkon tuikkukynttilöiden kynttiläseinällä, Leppävaaran kirkon sisäpihan suihkulähteen reunalla, Olarin kirkon sisäpihan kivien ympärillä sekä Tapiolan kirkon etupihan muistelupaikalla.

Pyhäinpäivän seudun muuta ohjelmaa Espoon seurakunnissa

Pyhäinpäivän enkelikierros perheille tiistaina 31.10. klo 18–18.30 Kirkon hautausmaalla kutsuu lapsiperheitä ohjatulle enkelikierrokselle Espoon tuomiokirkkoa ympäröivälle hautausmaalle. Kierrokselle lähdetään alaparkkipaikan vierestä hautausmaan portilta. Kierros päättyy yhteiseen hetkeen kirkossa. Varusteiksi kannattaa ottaa lämpimät vaatteet ja oma taskulamppu.

Olarin seurakunnan Kamarikuoron esittää Maurice Duruflén Requiemin perjantaina 3.11. klo 19 Olarin kirkossa. Liput 10 euroa tuntia ennen konserttia ovelta.

Camille Saint-Saënsin Requiem Op. 54 solisteille, kuorolle ja uruille kuullaan lauantaina 4.11. klo 19.30 Tapiolan. Konserttiin on vapaa pääsy, vapaaehtoinen ohjelmamaksu. Yhteisvastuukeräykseen.

In memoriam - Pyhäinpäivän konsertti lauantain 4.11. klo 20 Espoon tuomiokirkossa.  Konsertissa kuullaan sakraalimusiikkia mm. Bachilta, Elgarilta, Madetojalta ja Schütziltä. Konserttiin on vapaa pääsy, ohjelma 10 euroa.

VALOON - kaipuun ja lohdun lauluja -konsertissa sunnuntaina 5.11. klo 19 Espoon tuomiokirkossa Tiia Maria Saari ja Petri Koivusalo esittävät kansankoraaleita sekä Petri Laaksosen, Kari Tikan, Georges Bizet’n musiikkia. Konserttiin on vapaa pääsy.

Seurakunnat tarjoavat myös sururyhmiä ja keskusteluapua

Espoon seurakunnat järjestävät sururyhmiä ja -leirejä, joissa on mahdollista luottamuksellisesti jakaa surussa nousevia tunteita ja ajatuksia yhdessä toisten samassa elämäntilanteessa olevien kanssa. Espoon seurakuntien päivystävän papin tavoittaa joka päivä eli ma–su klo 9–19 numerosta 09 8050 2602.

Kynttilät syttyvät itsemurhan tehneiden muistolle vielä sunnuntaina 19.11. klo 16 Espoon tuomiokirkon edessä, jonka jälkeen on keskustelua, iltatee ja hartaus Pitäjäntuvalla. Paikalla on seurakunnan työntekijöiden lisäksi Espoon mielenterveysyhdistyksen työntekijä.

Tarkemmat tiedot Pyhäinpäivän tapahtumista löytyvät Espoon seurakuntien verkkosivuilta täältä.

Tue Oct 24 08:00:00 EEST 2023