Lapsen oikeuksien viikkoa vietetään 20.–26.11.2023

Lapsen oikeuksien viikkoa vietetään tänä vuonna Lapsella on oikeus hyvinvointiin -teemalla.

Lasten oikeuksien viikon teemakuva, liitutautaulu jossa hymynaamoja.

Lapsen oikeuksien päivää vietetään Suomessa ja ympäri maailmaa joka vuosi 20. marraskuuta YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen hyväksymisen kunniaksi. Päivä aloittaa Lapsen oikeuksien ympärille rakentuvan toiminnallisen teemaviikon. Teemaviikon tavoitteena on edistää YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen tunnettuutta erityisesti lasten ja nuorten parissa.

Monissa seurakunnissa on vietetty Lapsen oikeuksien päivää pitkään. Yhdessä muiden toimijoiden kanssa on iloittu lapsista ja nuorista ja tuotu esille lapsen oikeuksia eri tavoin. Lapsen oikeuksien sopimus koskee kaikkia alle 18-vuotiaita. Jokaisella alle 18-vuotiaalla on oikeus olla lapsi ja saada ja vaatia aikuisilta läheisyyttä ja turvaa. Lapsella on oikeus aikuisiin jotka kykenevät tukemaan lapsen ainutlaatuista ja yksilöllistä kasvua.

Lapsen oikeuksien viikon aikana seurakuntien varhaiskasvatuksessa ja perhetoiminnassa juhlitaan lasten elämään kuuluvia kivoja asioita yhdessä lasten sekä perheiden kanssa. Esimerkiksi varhaiskasvatuksessa juhlitaan lapsia naamiaisten merkeissä ja tehdään kaikkea kivaa, mitä lapset toivovat. Seurakunnissa vietetään esimerkiksi ”Nurin kurin – päivää”, jolloin siirtymätilanteissa ja toimintahetkissä tehdään hassuja juttuja väärässä järjestyksessä. Päivän aikana voimme lasten kanssa yhdessä kiittää kaikista maailman lapsista.

Lapsen oikeuksien päivän 2023 tapahtumat Espoon seurakunnissa:

Olarin seurakunta järjestää Jokapäivänsankarit -perhetapahtuma la 18.11. klo 10–13, Chapple, Kauppakeskus Iso-Omena.

Juhlistamme pieniä supersankareita Lasten oikeuksien päivän kunniaksi. Tapahtuma alkaa musiikillisella hartaushetkellä, jonka jälkeen tarjolla on välipalaa, askartelua, leikkiä ja supersankarijumppaa. Halutessasi voit pukeutua lempisankariksesi.

Lisätiedot: mia.murtonen@evl.fi.

Espoonlahden seurakunta

Kuva, joka sisältää kohteen teksti, kuvakaappaus, Fontti, graafinen suunnittelu

Kuvaus luotu automaattisesti

Tapahtuma Espoonlahden kirkolla, Kipparikatu 8.

Lisätiedot: leena.toiskallio@evl.fi p. 041 535 6190

Tapiolan seurakunta:

Lapsen oikeuksien päivän tapahtuma ma 20.11. klo 9.30–11.30. Tapiolan kirkko, Kirkkopolku 6.

Tervetuloa viettämään Lapsen oikeuksien päivää perhetapahtuman ja muskarikirkon merkeissä! "Lapsella on oikeus hyvinvointiin!"

Pehmomuskarikirkko klo 10, toimintapisteitä (mm. leikkihuone, pehmosairaala, aistihuone pienimmille) ja pieni tarjoilu. Ota oma pehmo mukaan. Tervetuloa!

Lisätietoja: perhetyöntekijä Miia Raninen, miia.raninen@evl.fi. p. 041 5398701

Leppävaaran seurakunta:

Kutsumme sinut ja läheisesi synttäreille lauantaina 18.11.2023 kello 10–12 Leppävaaran kirkolle Veräjäkallionkatu 2.

Luvassa on taikuri-Markon jännittävä esitys, pieni yllätys ja tietysti synttäritarjoilut. Juhlimassa kanssasi ovat tänä vuonna 4–5-vuotta täyttävät lapset Leppävaaran alueelta. Tervetuloa juhlimaan!

Lisätiedot: Eira Salakka p. 050 340 1260 eira.salakka@evl.fi

Espoon Tuomiokirkkoseurakunta:

Viikolla 47 Espoon keskuksen perhekeskuksen kohtaamispaikka Keitaassa (Kamreerintie 6.) vietetään lapsen oikeuksien viikkoa. Ti 21.11. klo 13–15 tuomiokirkkoseurakunnan perhekahvilan ohjelmassa on mm. vauvatanssia.

Lisätiedot: Aila Pihlajavesi p. 040 5251216 aila.pihlajavesi@evl.fi.

Wed Nov 15 07:05:00 EET 2023