Joulukirkot, yömessut ja kynttilöiden valo hautausmailla kutsuvat aattona Espoossa

Joulunajan tapahtumat kokoavat ihmiset yhteen Espoossa niin kirkkotiloihin kuin ulos talvisen luonnon keskelle sekä virtuaalisesti verkon, television ja radion ääreen.

Kuvassa on Espoon tuomiokirkko ylhäältä parvelta katsottuna, alttari jouluasussa ja kirkossa paljon ihmisiä...

Espoon tuomiokirkko täyttyy jouluna. Kuva: Agneta Gestrin.

Joulua edeltävä viikko Espoon seurakunnissa on täynnä Kauneimmat joululaulut -tilaisuuksia sekä joulukonsertteja. Ne huipentuvat Yön kauneimpiin joululauluihin eri kirkoissa sekä aatonaaton soulahtaviin Kauneimpiin joululauluihin bändin säestämä Olarin kirkossa lauantaina 23.12. klo 18.

Kirkot ja kappelit täyttyvät aattona ja joulupäivänä

– Jouluaattona on kirkoissa paljon ihmisiä paikalla, kynttilöitä, kukkia, musiikkia, laulua. Se luo joulumielen, Esbo svenska församlingin kirkkoherra Kira Ertman sanoo.

Jouluaattona on useita joulukirkkoja, joista osa on erityisesti suunnattu lapsiperheille. Kauneimmat joululaulut -messuissa saa laulaa yhdessä virsien lisäksi joululauluja. Joulun pyhät ovat täynnä tapahtumia Espoon kirkoissa ja kappeleissa. Kaikki tapahtumat löytyvät verkosta joulusivuilta.

Jouluyön messua vietetään kaikissa Espoon pääkirkoissa eli Espoon tuomiokirkossa, Espoonlahden, Leppävaaran, Olarin ja Tapiolan kirkoissa aattoyönä eli sunnuntaina 24.12. klo 23.

Ulkoileville on tarjolla Joulupolku Espoon tuomiokirkonmäellä, Jouluaaton hartaus Tyrskyvuoren näköalakallioilla sekä Saunalahden amfilla, jouluaaton kynttilähartaus Pakkasvuoren kesäteatterissa sekä aattoillanhartaus Tapiolan uurnalehdossa. Kirkoilla ja kappeleilla on seimiasetelmia ulkona sekä ikkunoissa. Espoon tuomiokirkon kirkkopuistoon rakentuu Valoteos Taian Aallot 21.12. alkaen aina 6.1.2024 asti.

Metrolla pääsee kätevästi Espoonlahden, Olarin ja Tapiolan kirkoille HSL:n aikataulujen mukaisesti. Kaikilla kirkoilla ja kappeleilla on jonkin verran pysäköintitilaa, mutta kannattaa suosia julkista liikennettä, mikäli mahdollista. Parkkipaikkoja on rajallinen määrä ja ne täyttyvät nopeasti.

Kynttilät luovat valoa hautausmaille jouluna

Joulun perinteisiin kuuluu kynttilöiden sytyttäminen läheisten haudoilla tai hautausmaiden muistelupaikoilla. Espoon kaikilla viidellä hautausmaalla vierailee tuhansia ihmisiä joulun aikana.

– Hautausmailla on harras tunnelma jouluaattona, kun on pimeää ja sadat kynttilät loistavat. Kuinka onkaan kaunista, toteaa kirkkoherra Kira Ertman.

– Omaankin jouluun kuuluu se, että poisnukkuneita muistetaan. Isän ja isovanhempien haudoilla on tapana käydä, ja se on myös perinne, jonka haluan omille lapsille siirtää eteenpäin, Ertman jatkaa.

Kellonummen kappelissa hautausmaan vieressä vietetään myös perinteistä jouluaaton hartautta 24.12. klo 12. Kellonummen hautausmaalla on seurakunnan työntekijöitä paikalla klo 13–16 keskusteluita varten.

Joulukirkkoon pääsee myös television, radion tai verkkostriimausten välityksellä

Joulukirkkoihin ja Kauneimpiin joululauluihin voi osallistua myös etänä joko television, radion tai verkkotilaisuuksien välityksellä.

Olarin kirkosta suoratoistetaan useita joulun ajan tapahtumia, muun muassa jouluaaton perhemessu, jouluyön messu sekä joulupäivän Kauneimmat joululaulut -messu.

Kaikki striimattavat messut tai Kauneimmat joululaulutilaisuudet löytyvät Espoon seurakuntien joulusivulta.

Olarin kirkon su 17.12. klo 18 Kauneimmat joululaulut -tilaisuus radioidaan. Se kuullaan joulupäivänä 25.12. klo 18 Yle Radio 1 -kanavalla ja on sen jälkeen kuunneltavissa kuukauden ajan Yle Areenassa.

Ruotsinkieliset Kauneimmat joululaulut, De vackraste julsångerna tillsammans med Esbo svenska församling lähetetään televisiossa Yle Fem -kanavalla jouluaattona eli sunnuntaina 24.12. klo 11 sekä perjantaina 29.12. klo 9.30 samalla kanavalla.

Espoon tuomiokirkossa nauhoitettu Esbo svenska församlingin jouluaamun jumalanpalvelus lähetetään Yle Fem -kanavalla maanantaina 25.12 klo 8 nimellä Julotta tillsammans med Esbo svenska församling.

Ruotsinkielinen radiojumalanpalvelus Yle Vega -kanavalla tapaninpäivänä tiistaina 26.12. klo 13.03 nimellä radiogudtjänst.

Thu Dec 14 07:00:00 EET 2023