Suositun taiteilijaryhmän valoteos levittäytyy Espoon keskuksen Kirkkopuistoon

Kaupunkilaisia ilahduttaa torstaista 21.12. alkaen Espoon Tuomiokirkkopuistossa Taian aallot -valoteos, jonka toteuttaa näyttävistään installaatioistaan tunnettu taiteilijaryhmä Flowers of Life. Teos on koettavissa omatoimisesti joulun pyhien ja vuodenvaihteen ajan 6.1.2024 saakka.

In picture there are people taking a picture in front of light installation.

Kuva: Robert Sjöblom / Kaupunkitapahtumat Espoo.

Espoon keskuksen Kirkkopuistoon rakentuu viime vuoden tapaan valoinstallaatio. Kirkkopuistoon, Tuomiokirkon läheisyyteen, nousee tällä kertaa pienimuotoinen valopuisto, Taian aallot -teos. Espoonjoen sillan äärelle muodostuva valokokonaisuus on avoinna yleisölle yli kaksi viikkoa, 21.12.2023–6.1.2024 välisenä aikana. Halkaisijaltaan 25-metrinen teos näkyy parhaiten pimeän tultua.

Ulkoilureitin varrella sijaitsevan teoksen mahdollistaa kaikkien kaupunkilaisten koettavaksi Tapahtumien yhteisöllinen Espoo -kehitysohjelma. Kokonaisuuden tuotannosta vastaa Kaupunkitapahtumat Espoo. Teoksen toteuttaa suomalainen taideryhmä Flowers of Life, joka on erikoistunut UV-valotaiteeseen. Kolmiulotteisista visuaalisista elementeistä tunnettu ryhmä on perustettu vuonna 2005, ja se on ihastuttanut yleisöä erilaisissa audiovisuaalisissa tapahtumissa, vieraillut 24 maassa ja tehnyt lukuisia taideinstallaatioita ympäri Suomen.

Flowers of Lifen pääsuunnittelija Veikko Lappalainen luonnehtii Taian aaltoja kaupunkilaisia inspiroivaksi ja energisoivaksi teoksesi.

– Taian Aallot on valtava hohtava installaatio, jossa yhdistyy säteilevä keskitähti ja sitä kehystävät valon pilarit. Se elää tuulessa ja muuntuu hitaasti ajan saatossa näyttääkseen sen monet puolet, Lappalainen kertoo.

Valopuiston avajaisia vietetään torstaina 21.12.2023 klo 15–19 yhdessä Espoon tuomiokirkkoseurakunnan kanssa glögitarjoilun merkeissä. Katso lisätietoja avajaisten ohjelmasta verkkosivujen tapahtumakalenterista.

Lisätiedot:

Tapahtumakoordinaattori Jussi Hietala