Pro ecclesia -mitali Matti Peiposelle Espoon seurakuntiin

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkohallitus on 23.1.2024 myöntänyt neljä Pro ecclesia -mitalia. Yksi mitaleista myönnettiin Espoon seurakuntien monikulttuurisuustyön asiantuntijalle, teologian tohtori Matti Peiposelle.

Kuvassa on Matti Peiponen. Hän katsoo kameraan ja pitää käsissään isoa kukkakimppua.

Monikulttuurisuustyön asiantuntija, teologian tohtori Matti Peiponen on yksi Pro ecclesia -mitalin saajista tänä vuonna. Kuva: Katja Kangas

Pro ecclesia -mitali annetaan henkilölle, jonka kirkkohallitus näkee ansioituneen erityisen hyvin kirkon työssä seurakunnallisesti, hiippakunnallisesti ja kokonaiskirkollisesti. Pro ecclesia -mitaleita myönnetään vuosittain korkeintaan viisi kappaletta.

Matti Peiponen on toiminut kokonaiskirkon ja hiippakunnan tasolla kahden arkkipiispan teologisena erityisavustajana. Kirkkojen välisessä työssä hän on toiminut mm. Luterilaisen maailmanliiton ja Kirkon ulkoasiain neuvoston tehtävissä niin työntekijänä kuin luottamushenkilönä.

Espoon seurakuntien ja koko pääkaupunkiseudun seurakuntatyöhön Matti Peiponen on taidokkaasti tuonut ruohonjuuritasolle kaiken sen monikulttuurisen asiantuntijuutensa ja kokonaiskirkollisen näkemyksensä, jota hän on kartuttanut aiemmissa tehtävissään. Mitalikahveilla Matti Peiponen itse sanoitti: ”Herrain haaveet käytännön elämässä – sitä on sitten testattu, että miten toimii.”

Espoon seurakuntien monikulttuurisuustyön asiantuntijana Matti Peiponen on ollut vuodesta 2013. Hän on ollut avainroolissa pääkaupunkiseudun monikulttuurisen ja -kielisen seurakuntatyön kehittämisessä sekä jumalanpalvelusyhteisöjen rakentamisessa. Peiposen ekumeeninen asiantuntijuus, yhteistyöhakuisuus ja pitkäjänteinen työ on mahdollistanut luottamuksen eri teologisista viitekehyksistä tulevien työntekijöiden ja luottamushenkilöiden parissa. Tämä on mahdollistanut myös yhdenvertaisuussisältöjen kehittämistä, tehden Espoon seurakunnista kirkollisen edelläkävijän sukupuolten ja seksuaalisten identiteettien moninaisuuden kohtaamisessa seurakuntatyön arjessa.

Teksti ja kuva: Katja Kangas

Mon Jan 29 12:39:00 EET 2024