Espoon seurakuntien varhaiskasvattajia palkittiin – Yhteys Espoon kaupungin kasvatuksen ammattilaisten kanssa vahvistui katsomusdialogia edistävissä työpajoissa

Askelia ihmisyyteen -näyttelyn varhaiskasvatuksen työpajoille on myönnetty vuoden 2024 Yhteisymmärrysteko-tunnustus. Espoon kaupungin ja Espoon evankelis-luterilaisen seurakuntayhtymän varhaiskasvatuksen yhteisen prosessin hedelmänä toteutui Helinä Rautavaaran museossa keväästä syksyyn 2023 esillä ollut taidenäyttely.

Neljä naista hymyilee kameralle kirjahyllyn edessä, kahdella heistä on diplomi kädessä.

Askelia ihmisyyteen -prosessi ja sen työpajoille myönnetty Yhteisymmärrysteko-tunnustus lujitti Espoon kaupungin ja seurakuntien yhteistyötä entisestään. Palkinnosta iloitsemassa Espoon kaupungin varhaiskasvatuksen asiantuntija Jaana Luumi, Leppävaaran seurakunnan perhetoiminnan ohjaaja Seija Hatakka ja Espoon tuomiokirkkoseurakunnan pappi Marja Malvaranta sekä Espoon seurakuntayhtymän kasvatuksen asiantuntija Tiina Hänninen. Kuva: Katja Kangas

Tämän vuoden Yhteisymmärrysteko-tunnustuksen valinnan perusteluna on se, että Askelia ihmisyyteen -näyttelyn työpajat toivat dialogiin taiteen tekijät, eri katsomukset sekä varhaiskasvatuksen. Tunnustus luovutettiin YK:n uskontojen ja katsomusten yhteisymmärrysviikon avajaisissa 31. tammikuuta. Sitä olivat vastaanottamassa kasvatuksen asiantuntija Tiina Hänninen Espoon seurakuntayhtymästä ja varhaiskasvatuksen asiantuntija Jaana Luumi Espoon kaupungilta.

Yhteisymmärrysteko-tunnustus myönnetään vuosittain työstä katsomusdialogin edistämiseksi ja yhteisymmärryksen lisäämiseksi. Palkitsemisella halutaan nostaa esiin uusia tapoja toimia ja ajatella sekä antaa tunnustusta dialogin edistämisestä. Yhteisymmärrysteon hakee ja palkitsee Kulttuuri- ja uskontofoorumi FOKUS ry yhdessä Yhteisymmärrysviikon ohjausryhmän kanssa.

(Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.)

Selin seisova henkilö ojentaa diplomia kahdelle hymyilevälle naiselle.
Uskontojen ja katsomusten yhteistyön ryhmän puheenjohtaja, monikulttuurisuuden asiantuntija Melody Karvonen Fokus ry:stä ojensi tunnustuksen Jaana Luumille ja Tiina Hänniselle Yhteisymmmärrysviikon avajaisissa Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran juhlasalissa Helsingissä. Kuva: Jarmo Karvonen

Yhteinen työskentely tuotti oivalluksia katsomuskasvatuksesta, taiteesta ja dialogista

Askelia ihmisyyteen -prosessin avulla haluttiin edistää taitoja kohdata toisia, ymmärtää erilaisia ajattelutapoja ja oppia avointa, yhteisymmärrykseen tähtäävää keskustelutaitoa.

– Kirkkohallitus, Step-opintokeskus ja Taiteen edistämiskeskus (Taike) kutsuivat Espoon kaupungin ja seurakuntien varhaiskasvatuksen mukaan taiteen ja katsomuskasvatuksen edistämisen prosessiin. Kumpikin osapuoli lähti avoimin mielin mukaan, sillä olihan meillä hyvin monipuolista ja laaja-alaista yhteistyötä muutenkin, kertoo Tiina Hänninen.

Työpajoissa oli mukana yhteensä kymmenen kaupungin ja seurakuntien varhaiskasvattajaa. Espoon seurakunnista osallistujat olivat Leppävaaran seurakunnan perhetoiminnanohjaaja Seija Hatakka, Espoon tuomiokirkkoseurakunnan perhetyönohjaaja Kirsi Kanerva ja Espoon tuomiokirkkoseurakunnan pappi Marja Malvaranta. Espoon kaupungin työntekijöistä mukana olivat päiväkodin johtaja, varhaiskasvatuksen opettajia ja lastenhoitajia.

Taikesta kuraattori Aura Seikkula fasilitoi keskustelua katsomuskasvatuksen teemoilla. Kuvataiteilijoiden Erno Enkenbergin sekä Sini Pelkin teokset syntyivät varhaiskasvattajien keskustelujen pohjalta. Teokset olivat esillä Helinä Rautavaaran museossa vuonna 2023.

Prosessi lujitti entisestään Espoon kaupungin ja seurakuntien varhaiskasvatuksen yhteistyötä. Kaupungin ja seurakuntien varhaiskasvattajat oppivat tuntemaan toisenlaisia tapoja työskennellä yhdessä.

– Projekti vahvisti tasavertaista kohtaamista ja avasi kuuntelemisen syvyyttä. Taiken kehittämä taiteen läpi katsomisen menetelmä tuotti valtavasti uusia kysymyksiä ja avasi asenteellisia lukkoja, jonka kautta syntyi odottamattomia mahdollisuuksia. Varhaiskasvattajien mukaan kokemus oli ainutlaatuinen, avasi lukkoja ja muutti omia näkökulmia positiiviseen suuntaan katsomusdialogin kannalta, Tiina Hänninen kuvailee.

Varhaiskasvattajien mukaan kokemus oli ainutlaatuinen, avasi lukkoja ja muutti omia näkökulmia positiiviseen suuntaan katsomusdialogin kannalta.

Yhteisymmärrysviikkoa vietetään vuosittain helmikuun ensimmäisellä viikolla. Vuoden 2024 yhteisymmärrysviikkoa juhlitaan Suomessa teemalla Enemmän kuin rinnakkaiseloa. Yhteisymmärrysviikko kutsuu jokaista rakentamaan yhdessä parempaa maailmaa.

Lue lisää YhteisymmärrysviikostaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Teksti: Hanna Pekkanen

2024-02-01 15:46:00.0