Yhteisvastuukeräyksen valtakunnallinen tulos nousi edellisestä vuodesta

Yhteisvastuukeräys tuotti vuonna 2023 alustavan tuloksen mukaan yli 2,6 miljoonaa euroa. Tuotto nousi edelliseen vuoteen verrattuna yli 20 prosenttia. Espoon seurakuntien keräystulos oli 128 495 euroa.

Kuvassa on nuoria sekä nuorisotyöntekijöitä yhdessä juttelemassa.

Yhteisvastuukeräyksen 2023 tuotoilla autetaan nuoria meillä ja maailmalla. Kuva: Yhteisvastuukeräys / Aseman lapset.

Keräyksen nettotuotosta 40 prosenttia ohjataan Suomessa nuorten hyväksi tehtävään työhön Aseman Lapset ry:n ja Suomen evankelis-luterilaisten seurakuntien kautta. 60 prosenttia tuotosta käytetään maailman katastrofialueiden ihmisten auttamiseen Kirkon Ulkomaanavun työn kautta.

Espoon seurakuntien alustava keräystulos eriteltynä

Espoonlahden seurakunta 19 943 euroa, Esbo svenska församling 6 278 euroa, Espoon tuomiokirkkoseurakunta 61 175 euroa, Leppävaaran seurakunta 8 322 euroa, Olarin seurakunta 9 205 ja Tapiolan seurakunta 23 571 euroa.

Kaikkien Espoon seurakuntien bruttokeräystulos yhteensä oli 128 495 euroa. Varsinainen tilintarkastus on vasta keväämmällä, joten tulokset ovat alustavia.

Keräystuloista Espoon seurakunnille jäävä osa käytetään espoolaisten nuorten tukemiseen

Espoon tuomiokirkkoseurakunnan osuudella tuetaan seurakunnan alueella olevia tahoja, jotka auttavat tai tekevät työtä nuorten parissa, jotka ovat joutuneet väkivallan kohteeksi tai joutuneet kokemaan väkivallan uhkaa.

Tapiolassa järjestetään nuorille leiriviikonloppu, jossa käsitellään elämänhallintaa sekä kiusaamisen ja väkivallan ennaltaehkäisyyn liittyviä teemoja.

Olarissa hankitaan Aseman Lapset ry:n pakohuonepeli-toimintoja ja tuetaan alueellista nuorisotyötä sekä kohdennetaan diakonia-avustuksia seurakunnan lapsille, nuorille ja perheille.

Leppävaarassa aloitetaan Koulusaapas-toiminnan Kilonpuiston koululla.

Espoonlahdessa järjestetään 4.5. iltapäivä nuorten läheisille ja heidän kanssaan työskenteleville. Teemoina on sosiaalisen median vaikutus nuorten onnellisuuteen ja identiteettiin sekä nuoren tukeminen positiivisen pedagogiikan keinoin.

Tämän vuoden Yhteisvastuukeräys avattiin kaikissa seurakunnissa viime sunnuntaina. Myös tänä vuonna kerätään varoja nuorten hyväksi meillä ja maailmalla.

Iso kiitos kaikille keräykseen osallistuneille, olitpa sitten keräyksen järjestäjä tai lahjoittaja!

2024-02-08 14:59:00.0