Espoon seurakunnilta 40 000 euroa katastrofiapua Venezuelan pakolaisille

Hyperinflaation ja nälänhädän kourissa olevasta Venezuelasta on paennut puoli miljoonaa ihmistä pakolaisiksi Kolumbiaan.

Luterilainen maailmanliitto kouluttaa ja tukee Kolumbiaan tulleita venezuelalaispakolaisia. Kuva LML.

Espoon seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto on myöntänyt 40 000 euroa katastrofiapua venezuelalaisten pakolaisten auttamiseen Kolumbiassa. Apu toimitetaan Suomen Lähetysseuran kautta.

Hyperinflaation ja nälänhädän kourissa olevasta Venezuelasta on reilun vuoden aikana paennut yli 1,5 miljoonaa ihmistä. Puoli miljoonaa heistä on päätynyt pakolaisiksi Kolumbiaan. Heidän tilanteensa on heikko: elinolot ovat huonot, rahaa ruokaan ja muihin tarvikkeisiin ei ole ja työnsaanti on vaikeaa.

Suomen Lähetysseura toimii alueella Luterilaisen maailmanliiton kautta, joka tarjoaa pakolaisille ruoka- ja tavarakuponkeja sekä ohjausta työnhakuun. Lisäksi erityisesti naisille ja nuorille annetaan koulutusta turvallisuuskysymyksistä, oikeuksista ja elinolojen parantamisesta.

Espoon seurakunnat ovat varanneet katastrofiapuun 80 000 euroa vuodelle 2018. Aiemmin määrärahasta on myönnetty 40 000 euroa Syyrian kriisissä auttamiseen Kirkon Ulkomaanavun kautta. Avustusjärjestöt raportoivat Espoon seurakunnille kriisiavun käytöstä.

Lisää aiheesta:

”Venezuela on murtunut maa”, sanoo luterilaisen kirkon johtaja Gerardo HandsLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Wed Sep 19 09:43:00 EEST 2018