Candomini-lapsikuoro voittoon Claudio Monteverdi -kuorokilpailussa

Olarin kirkolla harjoitteleva Candomini-lapsikuoro voitti 20.10.2018 kansainvälisen Claudio Monteverdi -kuorokilpailun Venetsiassa.
candomini1 lukkari_THUMB.jpg

Espoolainen Candomini-lapsikuoro voitti 20.10.2018 kansainvälisen Claudio Monteverdi -kuorokilpailun Venetsiassa. Candomini ylsi ensimmäiseksi lapsikuorosarjassa, ja se voitti myös koko kilpailun pääsarjan grand prix -palkinnon. Kuva: Candomini.

Candomini ylsi ensimmäiseksi lapsikuorosarjassa, ja se voitti myös koko kilpailun pääsarjan grand prix palkinnon. Candomini-kuoroa johtaa musiikkipedagogi Viena Kangas. Kilpailussa oli mukana kuoroja muun muassa naapurimaista Ruotsista ja Venäjältä sekä Kreikasta, Italiasta ja Tanskasta.

Tuomariston mukaan kuoron sointi on puhdas ja laulaminen tarkkaa. Palautteiden perusteella kuoron soinnissa kuuluu laulamisen ilo ja hyvä yhteishenki. Kuoronjohtajan ja kuoron välinen kontakti on vahva ja pedagogisesti taianomainen.

- Naderia laulaessa kaikki muu sumeni ja keskityin vaan Vienaan, kommentoi kuorolainen 13-vuotias Elias Niinikoski. Nader My God by U - teoksen on säveltänyt James Stevens ja sen on sovittanut Andre van der Merve. Teos kuului Candominin grand prix -sarjan kisaohjelmistoon.

- Voitto tuli yllätyksenä ja olo on kiitollinen! Olen iloinen siitä, että saan työskennellä näin lahjakkaiden lasten kanssa ja onnistua yhdessä musisoimalla, kommentoi voittoa kuoronjohtaja Viena Kangas.

Kilpailuohjelmisto koostui keskiaikaisesta kirkkomusiikista moderneihin kuoroteoksiin. Ohjelmistossa oli kappaleita muun muassa Piae cantiones -kokoelmasta, Einojuhani Rautavaaralta, Pekka Kostiaiselta ja Veljo Tormikselta.

Viisi vuotta toimineen espoolaiskuoron laulajat ovat 10-17-vuotiaita. Kuoro harjoittelee Olarin kirkolla. Candomini on aikaisemmin voittanut Vocal Espoo lapsi- ja nuorisokuorosarjan kesällä 2018, palkittu Tampereen sävel -kuorokatselmuksessa kultaleimalla ja lapsikuoron erikoispalkinnolla, saanut kultaleiman Canta al Mar -kuorofestivaaleilla Espanjassa kahdessa sarjassa ja kuoronjohtaja Viena Kangas on palkittu kuoronjohtajan erikoispalkinnolla.

Teksti ja kuva: Candomini

Mon Oct 22 09:14:00 EEST 2018