Puhelinystävät piristävät yksinäisiä vanhuksia

Espoonlahden seurakunnan vapaaehtoiset puhelinystävät soittavat joka toinen viikko kotona-asuville, yksinäisille vanhuksille.
Aira Häkkinen, puhelinystävä.

Aira Häkkinen on yksi Espoonlahden seurakunnan vapaaehtoisista puhelinystävistä. Kuva: Eija Harju

Kenelle tahansa he eivät soita, vaan yhteydenottopyyntö seurakunnan diakoniaan on tullut usein alueen kotihoidon työntekijöiden välittämänä.

Espoonlahdessa asuva eläkeläinen Aira Häkkinen on yksi palvelun vapaaehtoisista. Puhelinystävänä hän on toiminut kohta pari vuotta. Puhelinystäväksi hän intoutui hakemaan nähtyään tehtävästä kertovan mainoksen Kirkko ja kaupungissa. Tehtävä tuntui muutenkin juuri hänelle sopivalta.

- Olen aiemmin toiminut toistakymmentä vuotta Palvelevan Puhelimen anonyymina vapaaehtoisena, Aira Häkkinen mainitsee.

Espoonlahden seurakunnan puhelinystävät päivystävät pari tuntia joka toinen viikko. Soittovuorossa on aina kaksi vapaaehtoista. Kumpikin heistä työskentelee tuolloin omassa tilassaan Espoonlahden kirkolla.

- Soitamme vanhuksille diakoniatyöntekijä Minna Maijasen päivittämän listan mukaan. Tyypillisesti yksittäinen puhelu kestää vartista pariinkymmeneen minuuttiin, Aira Häkkinen kertoo.

Aira Häkkinen kuvailee puhelua kahden tuttavan jutusteluksi. Puheluiden aiheet määräytyvät pitkälti vanhuksen toiveiden mukaan. Puheenaiheet vaihtelevat arjen iloista, sairasteluun, sukulaisten kuulumisiin ja ajankohtaisiin maailmanpoliittisiin uutisiin.

- Toisen ilahtuessa ja kiittäessä soitostani, minulle tulee hyvä mieli. Toisinaan taas oikeiden sanojen löytäminen puhelun aikana on vaikeaa, enkä onnistu tavoittamaan toisen aallonpituutta, Aira Häkkinen kertoo.

Tärkeä kuuntelemisen taito

- Espoonlahdessa puhelinystävien soittolistalla on kotona yksin asuvia, yli 80-vuotiaita, yksinäisiä vanhuksia. Osa heistä on fyysisesti hyvässä kunnossa. Monille vanhuksille liikkuminen kodin ulkopuolella ilman apua on vaikeaa, liki mahdotonta. Suurin osa puhelulistallamme olevista vanhuksista on kaupungin kotihoidon asiakkaita, diakoniatyöntekijä Minna Maijanen kertoo.

Vapaaehtoisten kautta tulleen palautteen kautta monet ikäihmiset ovat kokeneet, että puhelinystävien soitot ovat piristäneet heidän aamujaan. Palvelu on asiakkaille maksuton.

Aira Häkkisen mukaan vapaaehtoiseksi puhelinystäväksi hakeutua kuka tahansa, joka uskaltaa puhua vieraiden kanssa ja on kiinnostunut toisten ihmisten ajatuksista.

- Toisen kuunteleminen on erittäin tärkeä taito tässä pestissä, hän korostaa.

Espoonlahtea lukuun ottamatta puhelinystävätoimintaa ei ole muissa Espoon seurakunnissa. Puhelinystävän-tyyppinen Aamukorva toimii Forssassa. Siellä toimintaa organisoivat seurakunta ja Palvelukammari ry.

Espoonlahden seurakunnan puhelinystäväpalveluun toivotaan tällä hetkellä sekä uusia asiakkaita että uusia vapaaehtoisia. Vapaaehtoistehtävästä kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä Minna Maijaseen esimerkiksi sähköpostitse, minna.maijanen@evl.fi. Puhelinystävien soittoa toivovat tai heidän läheisensä voivat ottaa niin ikään yhteyttä häneen.

- Vapaaehtoiset koulutetaan tehtävään. Tarjolla on myös vertaistukea kokeneemmilta puhelinystäviltä, Minna Maijanen kertoo.

Teksti ja kuva: Eija Harju

Wed Nov 07 15:04:00 EET 2018