Espoossa 9128 ennakkoääntä seurakuntavaaleissa

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys oli vilkkainta Tapiolassa, jossa lähes joka kymmenes on jo äänestänyt. Koko Espoon äänestysprosentti on tässä vaiheessa 6,94. Vaalipäivänä mahdollisuus on vielä yli 120 000 äänestäjällä.
Chapple_vaali_08112018_750_MAP_M.jpg

Olarilaiset Mervi Aarnio-Rautio ja Seppo Rautio äänestivät Chapplessa ennakkoon. Perhetyöntekijä Mia Silvola (vas.) oli vaalivirkailijana. Kuva Mirja Aukee-Peiponen.

Espoon seurakuntien vaalilautakunnat käsittelivät saapuneet lähetekuoret kokouksissaan 16. marraskuuta. Hyväksyttyjä ennakkoääniä  annettiin yhteensä 9128 kappaletta.

Espoon äänestysprosentti on tässä vaiheessa 6,94. Ennakkoon äänestettiin jonkin verran vähemmän kuin neljä vuotta sitten, jolloin äänestysprosentti oli ennakkoäänestyksen jälkeen 7,87 ja ääniä annettiin 10 600.

Ennakkoäänestys oli jälleen vilkkainta Tapiolan seurakunnassa, jonka ennakkoäänestysprosentti on ennakkoäänestyksen jälkeen 9,23.

Ennakkoäänestysprosentit seurakunnittain:

• Esbo svenska församling                    7,47
  • Espoonlahden seurakunta                 7,22
  • Espoon tuomiokirkkoseurakunta      5,89
  • Leppävaaran seurakunta                    6,24
  • Olarin seurakunta                                6,81
  • Tapiolan seurakunta                           9,23

Seurakuntavaalien varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 18. marraskuuta, jolloin äänestys tapahtuu oman seurakunnan nimetyssä vaalipisteessä. Äänioikeus on seurakuntien 16 vuotta täyttäneillä jäsenillä. Äänensä voi vielä antaa reilut 120 000 äänioikeutettuja. Äänestäjällä tulee olla mukana kuvallinen henkilöllisyystodistus.

Espoon äänestyspaikat sunnuntaina 18.11. klo 11–20:

• Esbo svenska församling: Esbo domkyrkas församlingsgård, Kyrkstranden 2
  • Espoonlahden seurakunta: Espoonlahden kirkko, Kipparinkatu 8
  • Espoon tuomiokirkkoseurakunta: Kolme äänestysaluetta. Oma alue on merkitty kotiin saapuneessa vaalikirjeessä.
    Auroran äänestysalue: Auroran kappeli, Heiniemenpolku 1
    Espoon keskuksen äänestysalue: Espoon tuomiokirkon seurakuntatalo, Kirkkoranta 2
    Pohjois-Espoon äänestysalue: Kalajärven kappeli, Ruskaniitty 3
  • Leppävaaran seurakunta: Leppävaaran kirkko, Veräjäkallionkatu 2
  • Olarin seurakunta: Olarin kirkko, Olarinluoma 4
  • Tapiolan seurakunta: Tapiolan kirkko, Kirkkopolku 6

Seurakuntavaaleissa valitaan päättäjät kaikkiin Suomen evankelisluterilaisiin seurakuntiin. Espoossa valitaan 61 jäsentä yhteiseen kirkkovaltuustoon ja jäsenet kunkin seurakunnan seurakuntaneuvostoon.  Ehdokkaita on noin 250, joista useimmat ovat ehdolla sekä kirkkovaltuustoon että seurakuntaneuvostoon. Ehdokkaisiin ja heidän näkemyksiinsä voi tutustua mm. vaalikoneen avulla.

www.espoonseurakunnat.fi/vaalit
www.seurakuntavaalit.fi