Seurakuntavaalien tulos Espoossa – liberaalit vahvistivat asemiaan

Tulkaa kaikki ja Kirkko kaikille -listat saivat lisäpaikkoja. Yhdessä matkalla ja kokoomuksen listat säilyttivät asemansa.

Vaaliuurnaa tyhjennetään Tuomiokirkon seurakuntatalolla.

Vaaliuurnaa avataan ääntenlaskua varten Tuomiokirkon seurakuntatalolla. Kuva: Eija Harju.

Espoon seurakuntavaaleissa valittiin 61 jäsentä yhteiseen kirkkovaltuustoon ja jäsenet kunkin kuuden seurakunnan seurakuntaneuvostoihin.

Valtuusto- ja neuvostopaikkojen jakautuminen

Seurakunta-aktiivien Yhdessä matkalla -valitsijayhdistys säilytti asemansa ja sai reilun kolmanneksen valtuustopaikoista eli 23 edustajaa. Liberaaleja arvoja kannattavat valitsijayhdistykset vahvistivat edustustaan, kun Kirkko kaikille ja Tulkaa kaikki -listat saivat yhteensä 16 valtuustopaikkaa aiemman yhdeksän sijaan. Kokoomuksen listoilta valtuustoon nousi 14 edustajaa eli saman verran kuin edellisvaaleissa. Demarien Ilon kirkko -listoilta valtuustoon valittiin 2 edustajaa aiemman kolmen sijaan. Perussuomalaiset menettivät valtuustopaikkansa.

Seurakuntaneuvostoissa valitsijayhdistysten suhteissa näkyi sama suuntaus kuin valtuustossa. Tulkaa kaikki ja Kirkko kaikille -listat lähes kaksinkertaistivat uudistusmielisten ryhmien paikat edellisvaaleihin verrattuna ja saivat yhteensä 22 edustajaa seurakuntaneuvostoihin. Suurin ryhmä on jälleen Yhdessä matkalla, jolla on kahden lisäpaikan jälkeen 33 paikkaa seurakuntaneuvostoissa. Kokoomus sai yhden lisäpaikan ja 22 edustajaa. Demarit säilyttivät edustajansa Espoonlahdessa ja tuomiokirkkoseurakunnassa, mutta Leppävaarassa ja Olarissa paikat jäivät saamatta.

Nuorten listoja ei tällä kertaa ollut kuin Esbo svenskassa, jossa listan viidestä ehdokkaasta kolme valittiin seurakuntaneuvostoon. Muissa seurakunnissa nuoret eivät olleet tällä kertaa omilla listoillaan.

Ääniharavat

Vaalin ääniharavaksi nousi Kirkko kaikille -listan 23-vuotias Iida Rotko tuomiokirkkoseurakunnasta, joka sai 333 ääntä seurakuntaneuvoston vaalissa ja 305 ääntä kirkkovaltuuston vaalissa. Kirkkovaltuuston vaalin suurimman äänimäärän keräsi saman seurakunnan Heikki Sorvari Yhdessä matkalla -listalta. Hän sai valtuuston vaalissa 339 ääntä ja seurakuntaneuvoston vaalissa 195 ääntä. Olarin seurakunnassa eniten ääniä sai Kirkko kaikille -listan Kira Järves, joka keräsi valtuuston vaalissa 225 ääntä ja seurakuntaneuvoston vaalissa 229.

Kokoomuksen ehdokkaat keräsivät eniten ääniä niin Tapiolassa (Jouni Mykkänen, valtuusto 238, seurakuntaneuvosto 219), Espoonlahdessa (Paula Viljakainen, valtuusto 211, seurakuntaneuvosto 197) kuin Leppävaarassa (Herttaliisa Tuure, valtuusto 182, seurakuntaneuvosto 173). Esbo svenskan ääniharavat olivat Heidi Juslin-Sandin (valtuusto 215) ja Håkan Nyman (valtuusto 180, seurakuntaneuvosto 141).

Kirkkovaltuustoon valittiin 35 naista ja 26 miestä. Valtuutettujen keski-ikä on 53. Puolet valtuuston jäsenistä on uusia.

Äänestysprosentti laski

Espoon seurakuntavaaleissa äänesti yhteensä 14 825 seurakunnan jäsentä. Vaalien äänestysprosentti oli 11,3, mikä on reilun prosentin alhaisempi kuin viime vaaleissa (12,5). Äänestysprosentit seurakunnittain (suluissa edellisten vaalien prosentti)

• Tapiolan seurakunta 14,8 % (15,6)
  • Espoonlahden seurakunta 11,7 % (13,1)
  • Olarin seurakunta 10,5 % (12,6)
  • Esbo svenska församling 10,6 % (12,0)
  • Espoon tuomiokirkkoseurakunta 10,9 % (11,8)
  • Leppävaaran seurakunta 9,8 % (10,4)

Uudet luottamushenkilöt aloittavat kautensa vuoden 2019 alusta ja se kestää vuoden 2022 loppuun saakka.

Vaalin tulos ja äänimäärät

Vaalin tulos on julkaistu niin Espoon seurakuntien vaalisivuilla kuin valtakunnallisilla vaalisivuilla.

2018-11-19 00:19:00.0