Ekopaasto: Kari Larjava vähentää energian käytön ilmastovaikutuksia

- Vähennän energian käyttöni ilmastovaikutuksia pysyvästi, tekniikan tohtori Kari Larjava Espoonlahdesta lupaa.
Kari Larjava pitää kädessään Ekopaasto-kylttiä. Taustalla Espoonlahden kirkko.

Kari Larjava aikoo ensisijaisesti vähentää kotinsa energiankulutusta.

Hän työskentelee toimitusjohtajana energia- ja kiertotalousratkaisuja kehittävässä yrityksessä. Hän on väitellyt ympäristötekniikasta nykyisessä Aalto-yliopistossa (ent. TKK).
- Energiantuotannon aiheuttamat päästöt ovat ratkaisevassa asemassa ilmastonmuutoksessa, hän toteaa.

Kari Larjava aikoo ensisijaisesti vähentää kotinsa energiankulutusta käyttämällä ilmalämpöpumppua, pienentämällä lämpimän veden kulutusta ja alentamalla huonelämpötilaa.
- Kaikki jäljelle jäävä ostosähkö on päästötöntä, hän kertoo.

Autoilussa Kari Larjava suosii kimppakyytejä. Polttoaineen kulutusta hän vähentää ajamalla taloudellisesti.
- Ostan niin paljon biopohjaisia polttoaineita kuin mahdollista.
Hän kannustaa kaikkia samoihin tekoihin.
-Tällöin saamme merkittäviä myönteisiä vaikutuksia ilmastonmuutoksen hillinnässä.

Kari Larjava on Espoon seurakuntien luottamushenkilö. Hän on Espoonlahden seurankuntaneuvostossa ja Espoon yhteisen kirkkoneuvoston jäsen.

Pääsiäistä hän viettää kotona perheen parissa sekä osallistumalla kirkon tilaisuuksiin.

Teksti ja kuva: Eija Harju

Paasto ja ekopaasto alkoivat keskiviikkona 6.3. ja päättyy pääsiäiseen, jota vietetään 21.4. Espoon seurakunnat julkaisevat paaston aikana eri ihmisten paastolupauksia kirkon Ekopaasto-kampanjaan liittyen.

Paaston ja pääsiäisajan tapahtumat Espoon seurakunnissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Wed Mar 20 06:00:00 EET 2019