Kirkon ensimmäinen päätoiminen Tube-pappi aloitti Espoossa

Olarin seurakunnan nuorisopastori Jussi Koski toimii ensi vuoden Espoon seurakuntien yhteisenä Tube-pappina Pastorific-kanavallaan.
Kuvassa Jussi Koski eli Pastorific -YouTube-kanavan tekijä.

Suomen ev.-lut. kirkon ensimmäinen päätoiminen tube-pappi aloitti työnsä huhtikuun alussa Espoon seurakunnissa. Pastorific, oikealta nimeltään Jussi Koski, on toiminut aiemmin nuorisopastorina ja siirtyy nyt tekemään videoita lähes täysiaikaisesti.

Uudella toimintamuodolla Espoon seurakunnat haluaa olla paremmin läsnä nuorille ja nuorille aikuisille.

”Nykyään nuoret ja nuoret aikuiset ovat YouTubessa ja sitä seurataan päivittäin enemmän kuin perinteisiä medioita. Kirkon pitää olla siellä missä ihmiset ovat”, Jussi Koski sanoo.

Koski ei aloita tyhjästä, sillä hän on tehnyt videoita Pastorific-kanavalleen jo parin vuoden ajan. Kanavalla on nyt 8700 seuraajaa ja suurin seuraajaryhmä ovat 18–24-vuotiaat. Koskella on myös hyvä alan tuntemus, sillä hän toimii megatapahtuma Tubeconin ja Suomen tubettajat ry:n hallituksen puheenjohtajana.

Papin työtä tehdään aina omalla persoonalla ja niin tässäkin. Pastorific-kanava on Jussi Kosken henkilökohtainen kanava, jossa aiheita käsitellään hänen näkökulmastaan ja tyylillään.

”On mahtavaa päästä keskittymään kunnolla YouTube-kanavan tekemiseen. Se avaa hienoja mahdollisuuksia olla ihmisten kanssa yhteydessä entistä paremmin”, Jussi Koski sanoo.

Videoiden aiheina tulevat olemaan niin elämän isot kysymykset, kuten onnellisuus, itsetunto ja pahan ongelma kuin papin elämä ja arki eri näkökulmista. Yksi päivä viikossa kuluu jatkossakin Olarin seurakunnan nuorisopapin töissä. YouTubessa julkaistaan 2–3 videota viikossa.

Tubepapin pesti on määräaikainen ja kestää vuoden. Toiminnan takana ovat kaikki Espoon suomenkieliset seurakunnat ja seurakuntayhtymä.

Pastorific

2019-04-08 08:59:00.0