Pääsiäisenä luontopyhiinvaellukselle Nuuksioon

Nuuksion kansallispuistoon elokuussa avattu luontopyhiinvaelluspolku palvelee jatkossa myös ruotsin- ja englanninkielisiä vaeltajia. Virikeaineistot ovat saatavilla nyt suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi niin omalla älypuhelimella kuin Haltiasta lainattavina vihkoina. Pääsiäislauantaina reitillä on tarjolla myös ohjattu vaellus.
Järvimaisema pyhiinvaelluspolulta

Pääsiäisen pyhinä on hyvä tilaisuus testata Nuuksion pientä luontopyhiinvaelluspolkua. Kuva: Eija Harju

Noin 2,3 kilometrin reitti lähtee Luontokeskus Haltian pihasta. Seitsemällä pysähdyspaikalla on tarjolla mietiskely- ja läsnäolotehtäviä, jotka johdattavat kulkijan Nuuksion luonnon piirteisiin. Pyhiinvaelluspolun virikeaineiston on kirjoittanut ympäristöteologi Panu Pihkala, joka myös mukana lauantain vaelluksella.

Espoon seurakuntien tuottama polku on kristillinen, mutta suuri osa aineistoista voi palvella myös muun maailmankatsomuksen omaavia ihmisiä. Maastonmuodot ja historia yhdistyvät tämän hetken teemoihin kuten luonnon hyvinvointivaikutuksiin ja ympäristöasioihin liittyviin tunteisiin.

-Luontopyhiinvaellus tarjoaa helposti lähestyttävän mahdollisuuden syventyä luontosuhteen kysymyksiin. Saamani palautteen perusteella polku on löytänyt paikkansa. Niin luonnon kuin ympäristötunteiden havainnointi on ollut ihmisille merkityksellistä, Pihkala kertoo.

Pihkala on ollut mukana tuottamassa myös Haltiassa 12.5. saakka esillä olevaa Jälki-näyttelyä, joka kertoo ihmisen jäljistä luonnossa ja auttaa ympäristöahdistuksessa. Pihkala kannustaa näyttelykävijöitä polulle ja päinvastoin. Luonnossa vaeltaminen ja havainnointi antaa hänen mukaansa hyvän kaaren näyttelyn mahdollisesti herättämien tuntojen käsittelyyn.

Pääsiäislauantain ohjattu vaellus liittyy luonnon aistimisen ja tarkastelun lisäksi pääsiäisen tapahtumiin. Meditatiivinen vaellus kuljetaan hiljaisuudessa, mietiskellen ja luontoa havainnoiden. Vaellus lähtee Haltian edestä 20.4. kello 14 ja kestää noin puolitoista tuntia.

Nuuksion luontopyhiinvaelluspolun suunnittelusta vastaa Espoon seurakunnat ja se on toteutettu yhteistyössä Suomen luontokeskus Haltian ja Metsähallituksen kanssa. Pieni luontopyhiinvaellus on saamassa jatkoa alkusyksystä, kun pidempi luontopyhiinvaellusreitti avataan Haltian ja Espoon seurakuntien Velskolan kurssikeskuksen välille.

Meditatiivinen pääsiäisvaellus
la 20.4.2019, lähtö klo 14 luontokeskus Haltian edestä.
Vaellus kestää noin 1,5 tuntia ja sen ohjaavat Panu Pihkala ja Mari Mathlin.
Haltia, os. Nuuksiontie 84, 02820 Espoo

Ohjeet aineistojen lataamiseen
www.luontopyhiinvaellus.fi.Linkki avautuu uudessa välilehdessä
Haltiasta aineistot voi lainata myös painettuina vihkoina.

2019-04-16 17:28:00.0