Työkaluja nuorten parempaan arkeen

Mitä tehdä, jos opiskelu ei suju, unirytmi kääntyy ympäri, some koukuttaa ja arki on vaikeaa? Seminaari Espoon valtuustotalossa herättelee keskustelua nuorten palveluista.
Eija Suominen ja Lilli Snellman ovat kuvassa Espoon valtuustotalolla.

- Vaikka seminaarin idea lähti huolista, mukana on myös myönteisiä asioita: mikä nuorta vahvistaa ja mihin voi osallistua, Eija Suominen (vas.) ja Lilli Snellman kertovat. Kuva: Sirpa Päivinen

Nuoruus on herkkää aikaa, ja moni kaipaa silloin tukea. Ajoissa saatu apu voi vaikuttaa ratkaisevasti elämään, mutta palvelut ja tarvitsijat eivät aina kohtaa.

- Huoli nuorten hyvinvoinnista kuuluu sekä nuorten kanssa työskentelevien että omaisten ja läheisten puheissa. Siksi valitsimme nuoret teemaksi Espoon omaistoiminnan neuvottelukunnan tämänkertaiseen seminaariin, verkostokehittäjä Eija Suominen FinFami Uusimaasta kertoo.

- Haluamme antaa nuorille työkaluja parempaan elämään ja tehdä tunnetuksi olemassa olevia palveluja, joista seminaarissa esittäytyy otos. Olemme kutsuneet mukaan puhujia, joilla on kokemusta nuorten arjesta.

FinFami on omais-, läheis- ja perhetyön järjestö. Suominen kertoo, että sen kokoamat omaistoiminnan neuvottelukunnat ovat paikallisia verkostoja, joissa ovat mukana muun muassa sosiaali- ja terveystoimi, erikoissairaanhoito, seurakunnat, alan järjestöt ja oppilaitokset, omaiset ja sosiaali- ja terveyslautakunta.

Espoon seurakuntayhtymän diakonian asiantuntija Lilli Snellman on työnsä puolesta mukana neuvottelukunnassa.

- Mielenterveystyö on yksi yhteisen diakoniatyön työaloista, joita kehitämme yhdessä Espoon seurakuntien diakoniatyön kanssa. Huoli nuorista nousee toistuvasti esiin diakoniatyöntekijöiden ja myös muiden verkostotyöntekijöiden palautteesta, Lilli Snellman kertoo.

Unikoulu auttaa kääntämään rytmin

- Kun mietimme seminaarin aihetta, julkisuudessa puhuttiin juuri paljon nuorista ja älylaitteista, hän jatkaa.

Tästä teemasta puhuu seminaarissa nuorisolääkäri, dosentti Silja Kosola.

- Hän on nostanut esille esimerkiksi kysymyksen siitä, vieraantuuko nuori arjesta viettäessään aikaa virtuaalikavereiden kanssa, joita ei oikeasti tunne, Eija Suominen kertoo.

Arkielämästä vieraantuminen voi näkyä vuorokausirytmin kääntymisenä, tai toisaalta valvominen yöllä voi lisätä ajan viettämistä netissä. Oli syy mikä tahansa, unirytmin hukkaamisesta seuraa usein poissaoloja koulusta.

Vuorokausirytmin palauttamisessa on todettu toimivaksi unikoulu, josta seminaarissa puhuu asiakastyön koordinaattori Kati Kyyrö Suomen Punaisen Ristin Espoon turvatalolta.

Nuoren unirytmi kääntyy joustavammin kuin aikuisella ja voi korjaantua jo viikossa, jonka jälkeen jatketaan tarpeen mukaan tapaamisia perheen kanssa.

Unikoulussa 13–19-vuotiaan nuoren nukkumista tuetaan käytännössä tarjoamalla paikka ja aikataulu. Nuori saa rauhallisen huoneen, ja hänen kanssaan sovitaan tietokoneen ja puhelimen luovutuksesta yöksi pois. Aamulla ei voi jäädä nukkumaan, vaan majoitus sulkeutuu klo 10.

Kun yöllä saa riittävästi unta, jaksaa valvoa päivällä, mikä tukee myös koulun jatkamista.

- Opiskeluvaiheessa on putoamisvaara, erityisesti peruskoulusta jatko-opintoihin siirtyessä. On kopattava kiinni opiskelupaikkojen ulkopuolelle putoavat, etteivät he pääse syrjäytymispolulle, Lilli Snellman sanoo.

Itsenäistymiseen saa apua kotiin

Toinen siirtymäkohta, jossa kaivataan tukea, on muutto omaan asuntoon. Siitä puhuu seminaarissa NAL Palvelut Oy:n vastaava ohjaaja Anu Teristö.

- Itsenäistyminen on iso asia, ja moni nuori tarvitsee siinä apua, jos kotoa ei ole saanut hyviä arkielämän malleja. Täytyy oppia laittamaan ruokaa, maksamaan laskuja ja ottamaan muut huomioon kerrostalossa, Eija Suominen kertoo.

Vaikka koti ja arjen hallinta olisivat kunnossa, ongelmia saattaa aiheuttaa kiusaaminen. Se ei ole uutta, mutta nettimaailmassa se on saanut uusia muotoja.

- Nuoret voivat olla hirveän julmia toisiaan kohtaan, ja on pienestä kiinni, miksi jostakin tulee silmätikku. Syy voi olla vaikka liian hyvä koulumenestys tai vääränmerkkiset vaatteet, Eija Suominen sanoo.

Yhtä pienestä onneksi voi olla myös kiinni käänne parempaan.

- Yksikin kohtaaminen aikuisen kanssa oikealla hetkellä voi auttaa paljon, Lilli Snellman sanoo.

Espoon valtuustotalossa, (Espoonkatu 5) 24.5.2019 klo 9–15 järjestettävä Lapsuuden ja nuoruuden iloja & suruja -seminaari on maksuton, ja kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita. Seminaarin yhteydessä on myös materiaalitori, jossa on tarjolla lisää tietoa.

Katso koko ohjelma täältä ja ilmoittaudu mukaan Linkki avautuu uudessa välilehdessä14.5. mennessä:

Lisätietoja voi kysyä Eija Suomiselta, eija@finfamiuusimaa.fi, p. 050 534 8395

Teksti: Arja Maunuksela