Suvisunnuntain iltamusiikki tänä kesänä teemoilla ”vanhaa uusiksi” ja ”lapsikuorojen eliittiä”

Suvisunnuntain iltamusiikkisarja syntyi parisenkymmentä vuotta sitten täydentämään torstai-iltojen korkeaprofiilista Urkuyö ja aaria -festivaalia.
SUSU_19_lukkari_M.jpg

Ilta-aurinko punaa Espoon tuomiokirkon viisisataavuotiaan julkisivun, mustarastaan kuviolaulu kimaltaa kirkkomaan yllä, kirkonkellojen kutsuva kumu alkaa. Joku kiiruhtaa askeltaan - enää viisi minuuttia Suvisunnuntain iltamusiikin ensisäveliin. Vajaa tunti rauhoittumista, ylentymistä, hämmästymistä ja pyhän tuoksua. Siksi sinne käy vuosi vuodelta yhä useamman kuulijan tie.

Aluksi kirkon kanttorit musisoivat itse, sittemmin mukaan kutsuttiin muitakin muusikoita. Iltojen ytimestä löytyvät kirkon vuonna 2012 käyttöön otetut huippu-urut ja parikymmenvuotias Steinway-flyygeli. Niiden ohella on kuultu laulajia, kuoroja ja monia tuttuja ja harvinaisempia soittimia.

Lapsikuorojen eliittiä

Vuoden 2019 sarjan erityispiirteenä on erinomaisten lapsikuorojen esiinmarssi. Kesäkuun lopussa (30.6.) kuullaan maailmankuulua kalifornialaista Piedmont East Bay -kuoroa. Päätöskonsertissa (25.8.) espoolaisten oma ylpeydenaihe, CandoMini, saa vieraakseen Düsseldorfin Johanneksenkirkon kuoro- ja musiikkiteatteriakatemian lapsikuoron.

Vanhaa uusiksi

Elokuussa (11.8.) keskiaikaisen musiikin kotimainen huippuyhtye, Duo Medieval, tulkitsee ikivanhan musiikin kieltä nykypäivän ihmiselle. Duo tuo mukanaan kirkkoon myös melkoisen valikoiman harvoin kuultuja keskiaikaisia soittimia.

Heinäkuun puolivälissä (14.7.) Beethovenin kamarimusiikki puhdistetaan siihen vuosisatojen aikana pinttyneestä harmaasta pölystä ja tummentumista, kun Trio Origo esiintyy käyttäen kerrankin säveltäjän oman aikakauden tyylisiä soittimia ja soittotapoja.

Kokonaan uudenlaista musiikkia syntyy heinäkuussa (7.7.) sopraanon, kontrabasistin ja elektronisen musiikin äänikenttien meditoivassa vuorovaikutuksessa.

Näiden lisäksi suvi-illoissa kuullaan monentyylisiä urku-, kitara- ja laulusooloja sekä käyrätorvi-urku -duettoja. Juhannuksen jälkitunnelmissa holvikirkon omat kanttorit laulattavat kansaa; suomen- ja ruotsinkielisten kesävirsien suosikit hehkuvat illassa.

Suvisunnuntain iltamusiikkiin on vapaa pääsy ja käsiohjelmakin on ilmainen. Vapaaehtoisen käsiohjelmamaksun Espoon tuomiokirkossa tehtävän musiikkitoiminnan hyväksi saa toki silti halutessaan lahjoittaa kirkon ulko-ovilla.

Konsertit pidetään joka sunnuntai ajalla 2.6.–25.8.2019 klo 19 Espoon tuomiokirkossa, Kirkkopuisto 5, 02770 Espoo.

Espoon tuomiokirkkoseurakunta ja Esbo svenska församling tuottavat sarjan yhdessä.

2019-06-04 12:51:00.0