SyysMatin Markkinat: Historiaa hauskasti, keppihevosia ja satokauden tuotteita

Espoon suosituin ja ehkä suurin kaiken kansan tapahtuma SyysMatin Markkinat levittäytyy Espoon tuomiokirkonmäelle 21.-22.9.2019. Tapahtuma järjestetään jo 12. kertaa. Molempina päivinä ohjelmaa on klo 10-16.
Seppä takoo kuumaa rautaa.

Menneinä vuosina kävijöitä on ollut kahden päivän aikana 8000-10 000. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Koko markkina-alue on kävelyaluetta.

Monenlaista tuttua ja kiitettyä on mukana: ikoninäyttely ja -maalauspaja, keppihevospaja ja -rata, jousiammuntaa, veto- ja halikoirat sekä muut eläimet, ongintaa, kirkon ja urkujen esittely – pääset urkujen sisään! – historialliset hautausmaakierrokset, Nostalgiakafeteria, Paakarintupa, erilaiset musiikkihetket, enkelikierros… Kojuista myydään uniikkeja käsitöitä sekä sadonkorjuutuotteita. Tuotteissa korostuvat luonnonmateriaalit ja ekologisuus.

Paikalliset yhdistykset ja järjestöt myös esittäytyvät. Läheinen Espoon VPK (Itäinen jokitie 1) järjestää omaa ohjelmaa lapsille ja aikuisille. Uutuutena pääsee testaamaan kalligrafiaa ja MAF:n lentosimulaattoria, kuuntelemaan ikoniluentoja sekä tarinoita tuomiokirkon holvimaalausten taustoista.

Vuosi toisensa jälkeen SyysMatin Markkinat saa kiittäviä arvioita kävijöiltä:
- Vaikka ei ole paljon rahaa, sai nauttia ihanasta tunnelmasta, hautausmaan rauhoittavasta läsnäolosta, kirkon taideteosten ihmettelystä, onkimisesta ja Jymy-fanien yhteisestä riemusta. Ensimmäistä kertaa markkinoilla, muttei varmasti viimeistä. Kuka on Matti?

Kiittävät arviot eivät yllätä, sillä markkinoita rakennetaan huolella. Niiden suunnittelu alkaa heti edellisten markkinoiden pölyn laskeuduttua. Tahti kiihtyy heti vuodenvaihteen jälkeen, jolloin alkaa markkinamyyjien ilmoittautuminen, vapaaehtoisten haku ja villasukkien sekä kaarnan kerääminen. Villasukkia ja kaarnaa? Tule katsomaan, se kyllä selviää!

Markkinoiden lomassa on myös tilaisuus hiljentyä. Lauantain ohjelman päättää klo 16 tuomiokirkossa pidettävä rukoushetki, jossa esitetään keskiaikaista rukouslaulua, ja sunnuntaina klo 10 pidetään tuomiokirkossa iloinen perhemessu.

SyysMatin Markkinat ovat historiaan nojaava tapahtuma. Tuomiokirkonmäellä espoolaiset voivat tuntea kuuluvansa sukupolvien ketjuun, joka on turvautunut Jumalaan sekä hyvinä että pahoina päivinä.

Markkinakojut ja tapahtumapisteet ovat avoinna lauantaina klo 10–16 ja sunnuntaina klo 11–16. Myyntikojujen vuokrat sekä keppihevospajan tuotto ohjataan Suomen Lähetysseuran kautta SAT-7 Academyn työhön syyrialaisten pakolaislasten kouluttamiseen. Arviolta 11 miljoonaa Lähi-idän alueen lasta pystyy osallistumaan koulutukseen täysin tai muuta koulua tukevasti SAT-7 Academyn kanavan kautta lähetetyn kouluohjelman avulla.

Markkinat järjestää Espoon tuomiokirkkoseurakunta.

Espoon tuomiokirkonmäki, Kirkkopuisto 5 – Kirkkoranta 2, 02770 Espoo.

Mon Sep 16 16:26:00 EEST 2019